Svaz dopravy ČR

Dopravcům chybí státní podpora VLC

Dopravcům chybí státní podpora VLC

Svazu dopravy České republiky chybí v návrhu nové koncepce rozvoje dopravy ministerstva dopravy (viz DN 4/11) výstavba veřejných logistických center (VLC), která by kromě jiného umožňovala i snadnější překládku zboží z kamionů na železnici. Minulý týden to na tiskové konferenci v Praze řekl prezident svazu Ing. Jaroslav Hanák. Ministerstvo dopravy však taková centra odmítá budovat pouze na náklady státu.

Požadavek kombinované dopravy je jednou ze základních priorit, které si ministerstvo dopravy ve svém strategickém materiálu o rozvoji dopravy do roku 2025 stanovilo. Jeho takzvaná superkoncepce ovšem s výstavbou logistických center nepočítá.

„Představa soukromého sektoru, že stát postaví veškeré zázemí, sjezdy a vykoupí pozemky, je pro stát nepřijatelná,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Sám považuje za nutné dospět ke shodě, jakým způsobem se na financování logistických center budou podílet kraje a dopravci, kteří na možnosti překládky mezi silnicí a železnicí budou vydělávat.

Překládání návěsů z kamionů na vlaky je pro dopravce v jejich nákladech jednou z hlavních položek, uvedl Ing. Vladimír Fišer ze společnosti Bohemiakombi, která se zabývá přepravou silničních návěsů a kontejnerů po železnici. Vznik logistických center by jim usnadnil podnikání výrazně více než plánované snížení poplatků za použití železniční cesty. Tato sleva totiž vysoké náklady dopravcům kompenzovat nedokáže, řekl.

Kromě výstavby logistických center dopravci požadují, aby stát snížil spotřební daně z pohonných hmot, které jim zdražují naftu, a také aby lépe kontroloval dodržování pravidel tržního prostředí. Spousta převážně malých firem nedodržuje povinné přestávky řidičů, přetěžuje kamiony a nedodržuje zákoník práce, řekl k tomu Jaroslav Hanák.

Dopravní superkoncepci představilo ministerstvo dopravy minulý týden. V současné době ke svému návrhu přijímá připomínky soukromého sektoru.

(čtk)

spinner