4. dubna 2012

Dopravci u zákazníků kvůli zdražování nafty stále častěji uplatňují palivové příplatky zohledňující aktuální ceny pohonných hmot. Sdružení ČESMAD Bohemia chce prosadit, aby se tzv. diesel index stal součástí všech smluv. Minulý týden to uvedl jeho mluvčí Martin Felix.
„Zohledňování cen nafty se daří vyjednávat spíše velkým firmám a týká se dlouhodobých kontraktů, při nichž se při současných častých změnách cen nafty stává nutností. Dá se říci, že kdo by si dnes sjednal třeba roční kontrakt s pevnou cenou, je tak trochu ekonomický sebevrah,“ uvedl Martin Felix.
Například ve Francii podle něj stanovuje uplatnění diesel indexu ve smlouvách zákon. „Cena za dopravu se samozřejmě pohybuje nejen nahoru, ale i dolů, podle toho, jak se vyvíjí cena nafty,“ dodal.
Palivový příplatek uplatňují již delší dobu například velké kurýrní společnosti, jako je DPD nebo PPL. PPL uvádí příplatek v procentech k ceně dopravného. Například v březnu je stanoven na sedm procent, což odpovídá ceně nafty mezi 36 a 37 Kč. Při každé změně ceny nafty o korunu nahoru či dolů se zvýší nebo sníží výše příplatku o procento.
Ceny pohonných hmot byly podle ČSÚ v polovině března blízko rekordních úrovní; motorová nafta se prodávala za průměrných 36,92 Kč/l, cena nejžádanějšího benzinu Natural 95 se dostala až na 36,46 Kč.
Podle obchodního ředitele společnosti DSV Jana Pozděny zákazníci palivové příplatky ve smlouvách akceptují, i když jejich zavádění komplikuje převis nabídky přepravních kapacit. „Ve většině případů je to bez problémů, jelikož jasně definovaný výpočet palivového příplatku usnadňuje jeho porozumění. Naši klienti navíc oceňují to, že ve srovnání s konkurencí je příplatek na nejnižší úrovni,“ uvedl.
Ještě větší problém na železnici
Zatímco se v silniční dopravě a spedici se palivový poplatek stává běžnou součástí smluv, jeho prosazování na železnici je podle ředitele komunikace skupiny AWT Petra Jonáka těžší, protože zákazníci požadují fixní cenu za přepravenou tunu. „Vliv drahé nafty se snažíme eliminovat pomocí technologických řešení a inovací. V minulých letech jsme modernizovali naše lokomotivy, mnohem více jsme nyní začali používat bionaftu a zavádíme různá provozní opatření, která spotřebu nafty dále snižují,“ řekl.
(čtk)