Sdružení ČESMAD Bohemia

Dopravci se loni „smiřovali“ s veřejností

Dopravci se loni „smiřovali“ s veřejností

Rok smíření, tak Sdružení ČESMAD Bohemia pojmenovalo jeden ze svých hlavních projektů v loňském roce. Jeho hlavním cílem bylo omezit pomocí působení na členy sdružení, jejich řidiče a celou motoristickou veřejnost negativní jevy doprovázející pohyb kamionů po silnicích a dosáhnout zvýšení vzájemné tolerance a ohleduplnosti. O tom, jaké výsledky projekt přinesl, v lednu informoval mluvčí sdružení Martin Felix.

Sdružení si podle Martina Felixe od projektu slibovalo především to, že přispěje ke zvýšení tolerance veřejnosti vůči profesionálním řidičům a vyšle pozitivní signál občanům a politické reprezentaci, že dopravci jsou schopni jít do vlastních řad a aktivně napomoci bezpečnosti silničního provozu.

Bezpečnostní priority

Realizace projektu byla rozdělena na čtyři hlavní části. Každý měsíc sdružení pro řidiče stanovilo jednu bezpečnostní prioritu upozorňující na konkrétní frekventovaný prohřešek a navrhlo postup, jak jej eliminovat. Priority připravovalo na základě konzultací s PhDr. Kamilem Pavlíčkem z Policejní akademie, členy expertní skupiny pro bezpečnost silničního provozu Sdružení ČESMAD Bohemia a zástupci BESIP.

Mezi členskou základnu sdružení se rady a pokyny dostávaly v tištěné podobě jako příloha Transport magazínu. Řidiči je získávali na svých pravidelných školeních – tímto způsobem se pokyny dostaly k 9021 řidičům, které proškolilo Školicí středisko sdružení ČESMAD Bohemia. Vedle toho ČESMAD Bohemia bezpečnostní priority zveřejňoval i na webových stránkách kampaně (www.jedemevtomspolu.cz) a na internetových stránkách BESIP.

Call centrum pro veřejnost

Součástí projektu bylo call centrum, kam mohli řidiči oznamovat incidenty a prohřešky řidičů kamionů v provozu. Získané informace měly napomoci dopravcům získat představu, kde existují sporná místa s motoristickou veřejností. Na propagaci linky sdružení zvolilo slogan „Vytočil tě kamion, vytoč 790 299 100“.

Působení na děti

Účastí na veletrhu dětských mimoškolních aktivit Bambiriáda se dopravci snažili přiblížit dětem svět těžké nákladní dopravy a její bezpečnostní rizika. Sdružení připravilo Desatero zásad pro zvýšení bezpečnosti dětí při kontaktu se silniční nákladní dopravou „Aby se velcí bezpečně míjeli s malými“. Aby i v tomto případě byla dodržena Komenského zásada škola hrou, připlul na Střelecký ostrov v Praze na Vltavě červený tahač Renault.

Roadshow po městech zatížených tranzitem

Vyvrcholením projektu byla Road-show, při níž dopravci navštívili tři města nejvíce zasažená tranzitní dopravou a s jejich občany společně podpisovali petice žádající urychlené dobudování infrastruktury.

Pod petice, které sdružení předalo petičnímu výboru poslanecké sněmovny, ministerstvu dopravy, na sekretariáty politických stran a hnutí Děti Země, připojilo během dvouhodinového mítinku podpis 148 občanů Vysokého Mýta, 317 z Plané nad Lužnicí a 315 občanů Lovosic. Peticemi se zabývaly obě komory Parlamentu ČR.

Praktický dopad Roku smíření

„Projekt Rok smíření nezůstal pouze na papíře, ale prokazatelně oslovil více než deset tisíc řidičů. Rovněž si velice ceníme červnového setkání s dětmi a podzimního mítinku s občany měst postižených tranzitní dopravou, které velmi přispěly k vzájemnému pochopení,“ řekl k projektu Rok smíření generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Špryňar.

„Statistika nehodovosti za rok 2009 potvrzuje trend klesající nehodovosti těžkých nákladních vozidel i zmírnění následků těchto nehod,“ uvedl dále Martin Špryňar. „Řidiči nákladních automobilů nad 12 tun zavinili 3022 nehod, což jsou pouhá čtyři procenta z celkového počtu, a zavinili smrt 30 osob, tedy 3,6 procenta ze všech nehod s fatálními následky (o čtyři osoby méně než v roce 2008). Rovněž v hodnocení závažnosti nehod vyjádřené počtem usmrcených osob na tisíc nehod se řidiči nákladních vozidel dostali v loňském roce na nejnižší příčku,“ dodal. Věří, že za čísly dokumentujícími snížení nehodovosti nákladních vozidel v roce 2009 nestojí pouze hospodářská krize, ale zčásti právě i snaha sdružení o zlepšení poměrů na českých silnicích.

Partnery projektu byly BESIP, Policie ČR, Truck magazín, Radiožurnál, Zelená vlna, Autoklub ČR a Renault Trucks.

(lan) www.prodopravce.cz

spinner