27. prosince 2011

Sdružení ČESMAD Bohemia minulý týden vyzvalo ministerstvo dopravy, aby zveřejnilo výsledky analýzy společnosti PricewaterhouseCoopers, kterou má k dispozici. Podle informací dopravců studie hodnotí efektivitu výběru mýtného na silnicích nižších tříd negativně.
Zveřejnění výsledků studie by podle mluvčího sdružení Martina Felixe mohlo vnést reálná data do poněkud emocionální debaty krajských politiků, z nichž někteří opět volají po rozšíření mýtného na silnice druhých a třetích tříd. Odvolal se přitom na výrok hejtmana a předsedy Asociace krajů ČR Michala Haška, že „po rozšíření mýta na silnice prvních tříd se kamiony logicky přesunuly na silnice, které byly zadarmo“.
„Tato ,logika‘ nekoresponduje ani s logistickou realitou dopravních firem, ani s čísly z dosud provedených výzkumů, ale je pouze mýtem zastánců dalších investic do systému elektronického mýta,“ poznamenal Martin Felix. Podle dostupných studií podle něj dochází k objíždění mýtných úseků pouze v řádu jednotlivých procent. Například podle Centra dopravního výzkumu zajišťuje až třetina nákladních vozidel „podezřelých z objíždění“ obsluhu samotného postiženého místa. A až o 50 procent zvyšuje přítomnost nákladních automobilů blízkost logistického centra či průmyslové zóny, uvedl.
„Je tedy více než pravděpodobné, že zpoplatnění silnic nižších tříd proudy objíždějících kamionů na dálnice nevyžene, protože žádné takové proudy neexistují, ale pouze významně zdraží místní dopravu,“ zdůraznil Martin Felix.
Stačí zákazové značky
Sdružení ČESMAD BOHEMIA již delší dobu upozorňuje na to, že k omezení vjezdu nežádoucích nákladních vozidel do určitých oblastí je nejefektivnější a nejlevnější použít zákazových značek s dodatkovou tabulkou udělující výjimku zásobování a vozidlům se sídlem firmy v dané lokalitě. „V současných vážných ekonomických problémech státu je velmi nezodpovědné experimentovat s extrémně nákladnými systémy údajně regulujícími dopravu, které zbytek Evropy odmítá,“ řekl Martin Felix. Skutečnost, že rozšíření mýtného na silnice nižších tříd není vhodné, podle něj potvrzují například i analýzy Jihočeského kraje a Libereckého kraje, které rozšíření rovněž nedoporučují.
(lan) www.prodopravce.cz