Sdružení ČESMAD Bohemia

Dopravci podmiňují elektronické mýto několika body

Na květnové rozhodnutí vlády o zavedení elektronického mýta v České republice od roku 2006 (viz DN 22/04) okamžitě zareagovalo Sdružení ČESMAD Bohemia. „Vzhledem k tomu, že zavedení tohoto systému lze očekávat v celé Evropě, chápeme nutnost přechodu na výkonové zpoplatnění i v České republice, současně však musíme upozornit na bezpodmínečnou nutnost zohlednit několik skutečností,“ uvedl tiskový mluvčí sdružení Martin Felix.

V první řadě upozornil na to, že ačkoli vládní návrh počítá se zpoplatněním tří tisíc kilometrů infrastruktury včetně silnic první třídy, současná evropská legislativa takové zpoplatnění neumožňuje. „Není ani vůbec jisté, kdy a jak bude tato legislativa upravena,“ dodal.

Dopravci podle něj dále požadují garance toho, že veškeré finanční prostředky získané zavedením elektronického mýta budou investovány zpět do silniční sítě. Dále bude muset být zvolen takový systém elektronického výběru mýta, jehož provozní náklady při zachování nejvyšší možné míry spolehlivosti nesníží rentabilitu celého systému. Státní odborný dozor musí začít plnit svoji funkci tak, aby narovnání trhu silniční dopravy umožňovalo přenést zvýšené náklady dopravců do cen za přepravu.

„Prostředky získané zavedením elektronického mýta, které se odhadují na 4 až 10 miliard Kč, navíc v žádném případě nevyřeší katastrofální podfinancování výstavby a údržby silniční infrastruktury. Ke zlepšení neudržitelného stavu bude třeba změnit financování SFDI, které v současné době hospodaří s pouhými 20 % výnosů spotřební daně z uhlovodíkových paliv,“ upozornil Martin Felix.

(spa)

spinner