ČESMAD Bohemia

Dopravci podmiňují DPH k mýtnému dobou splatnosti faktur

Dopravci podmiňují DPH k mýtnému dobou splatnosti faktur

Pokud bude skutečně zavedena daň z přidané hodnoty na platby mýtného, budou členští dopravci Sdružení ČESMAD Bohemia požadovat, aby byla zavedena maximální doba splatnosti faktur za dopravní služby. Sdružení tak minulý týden reagovalo na informace o tom, že ministerstvo dopravy hodlá od příštího roku na mýtné uvalit DPH, jež by znamenalo automatické zvýšení sazby o 20 procent.

„Přestože by stát DPH dopravcům následně vrátil, znamenalo by to pro ně velké ohrožení cash-flow. Za situace, kdy vzhledem k dlouhým dobám splatnosti v dopravě nemají dopravci k dispozici dostatek hotových peněz, by tento krok byl možný pouze v případě, že by spolu s ním byla zavedena i maximální doba splatnosti. Dopravci totiž mýtné stejně jako třeba naftu platí ihned, ale platby za provedenou dopravu dostávají někdy i déle než za čtvrt roku,“ uvedl mluvčí ČESMAD Bohemia Martin Felix. Nové zdanění by Státnímu fondu dopravní infrastruktury (SFDI), kde platby mýtného končí, přineslo zhruba dvě miliardy Kč. „Byly by to peníze navíc, které by skončily u nás,“ řekl podle denního tisku ředitel SFDI Gustav Slamečka. Fond, který není plátcem daně, by si podle představ vedení SFDI mýtné včetně DPH ponechal a peníze by dopravcům vracelo ministerstvo financí.

Rozpočtový výhled SFDI s těmito prostředky už počítá. Podle zástupců fondu by mělo DPH z mýtného zajistit příliv peněz na dopravní stavby, aniž by bylo nutné spoléhat na další dotace z ministerstva financí.

Fond nyní k zavedení DPH na mýto zpracovává analýzu. Mýtné je zatím poplatkem, nově by muselo jít o úhradu za služby. Proto by se zřejmě musely změnit zákony o DPH i o dopravním fondu. „Návrh konkrétní podoby příslušné legislativní změny nyní zpracovává ministerstvo dopravy ve spolupráci s ministerstvem financí,“ řekl mluvčí SFDI Tomáš Dombrovský.

Ministerstvo financí však podle svého mluvčího Ondřeje Jakoba o návrhu nic neví. Mluvčí argumentuje i rozpočtovým určením daní a tvrdí, že nová DPH by ve fondu skončit nemohla. Podle Tomáše Dombrovského se však budou oba úřady problémem zabývat.

Ministr dopravy Vít Bárta hodlá v budoucnu podporovat rozšíření povinnosti platit mýtné i na vybraných silnicích druhé a třetí třídy. Na nich by však měl výběr mýtného hlavně regulační charakter; finančně by, jak ministr uvedl již dříve, mohl být ztrátový.

(čtk/lan)

spinner