ČESMAD Bohemia

Dopravci: Páteční zákaz jízd není cesta k nižší nehodovosti

Dopravci nepovažují páteční zákaz jízd nákladních vozidel za příspěvek ke snížení nehodovosti. S odvoláním na statistiku nehodovosti to minulý týden před jednáním s premiérem Mirkem Topolánkem uvedl generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Špryňar.

Vozidla, kterých se páteční zákaz jízd týká, tedy s hmotností nad 7,5 tuny, loni zavinila pouze 6,5 procenta (11 903) celkového počtu nehod (182 736). Naopak nákladní vozidla s hmotností do 3,5 tuny stála za 7,5 procenta nehod (13 676). „S touto logikou bychom spíše měli zakázat jízdu nákladních vozidel do 3,5 tuny, která navíc mají velmi nepříznivé meziroční srovnání oproti vozidlům s nad 7,5 tuny, u nichž došlo oproti roku 2006 k poklesu,“ uvedl Martin Špryňar.

Za celý rok bylo u vozidel s hmotností nad 7,5 tuny zaregistrováno 660 nehod na dálnicích a 2767 nehod na silnicích první třídy. Při těchto nehodách bylo usmrceno celkem 36 osob. V pátek byla nehodovost těchto vozidel v porovnání s ostatními pracovními dny nejnižší.

Na základě statistik nehodovosti vozidel s hmotností nad 7,5 tuny v jednotlivých měsících podle dopravců nelze zdůvodnit ani to, že by zákaz jízd v pátek večer o prázdninách měl na snížení nehodovosti vliv.

„Z uvedených dat jednoznačně vyplývá, že rozšíření zákazů jízdy nemá pro nehodovost prakticky žádný význam a četnost nehod a fatalit v jednotlivých dnech a měsících je tak nízká, že se z těchto čísel nedá statisticky nic vyvozovat. Jinými slovy: pokud vláda chce řešit problém nehodovosti a počtu usmrcených, bude se muset poohlédnout po jiném nepříteli. V opačném případě se jedná jen o populistické řešení vycházející vstříc nejméně úspěšné koaliční straně za cenu neskutečně vysokých společenských nákladů a dopadů na řidiče, dopravce, výrobce a českou ekonomiku jako celek,“ zdůraznil Martin Špryňar.

(lan)

spinner