Německo

Dopravci odmítají zvýšení sazeb mýtného

Zvýšení mýtného plánované na začátek ledna příštího roku přichází pro německý dopravní a logistický sektor v nejnevhodnější dobu. Odvětví se jen obtížně vyrovnává s vysokými cenami pohonných hmot a menší a středně velké podniky ve stále větší míře podléhají vlně bankrotů. Minulý týden to uvedl Německý Spolkový svaz silniční nákladní dopravy BGL. Zvýšení mýtného o 50 až 95 procent bude podle sekretariátu BGL bezpodmínečně nutné rovnoměrně rozložit mezi dopravce a konečného zákazníka.

Vozidla emisní třídy Euro 3, která byla před dvěma lety standardem při schvalování nových vozidel do provozu, se dnes již podílejí na téměř polovině všech zpoplatněných jízd. Podle kompromisního návrhu Spolkové rady a ministrů dopravy jednotlivých spolkových zemí se v této kategorii sazba mýtného zvýší o 0,07 € za kilometr.

Pokud by stát chtěl mít stejný příjem ze spotřební daně z pohonných hmot, musel by ji zvýšit o 0,20 € na litr. Extrémní zdražení u vozidel Euro 3 podle BGL povede k ochromení trhu s ojetými automobily právě v této emisní třídě. Dopravci přestanou uvažovat o investicích do posílení vozového parku, což citelně zasáhne celý automobilový průmysl včetně subdodavatelů, upozornil BGL.

Dopravci vládě nevěří

Za lež označil BGL sliby vlády, že po zvýšení mýtného vzrostou investice do infrastruktury. Výdaje státu na rozvoj silniční sítě v příštích letech budou podle svazu ve skutečnosti klesat a příjmy z mýtného se ve státním rozpočtu rozpustí.

Němečtí dopravci jsou přesvědčeni o tom, že dopravní politika spolkové vlády jde proti zájmům dopravního sektoru a celé německé veřejnosti přinese jen všeobecné zdražení. Ani z hlediska životního prostředí nebude takovým přínosem, jak argumentuje kabinet Angely Merkelové. Mezi dopravci sílí i obavy z toho, že vyklizené pozice zaujmou subjekty z nových členských zemí Evropské unie. n

spinner