Dopravci mají k novému systému řadu připomínek

Dopravci mají k novému systému řadu připomínek

Od původních výhrad k rozšíření zpoplatněných úseků v novém mýtném systému se pozornost dopravců v současné době přesouvá spíše k praktickým otázkám. Pokud bude nový systém skutečně spuštěn, jde jim o to, aby byl funkční, uživatelsky příznivý a v neposlední řadě aby se ještě upravila výše kauce za palubní jednotku pro odečet mýtného. A také poskytují krajům a obcím své názory k trasám, na nichž se očekává případné objíždění nově zpoplatněných úseků.

Sdružení ČESMAD Bohemia upozorňovalo od počátku přípravy tendru na nového provozovatele, že rozšíření zpoplatněných úseků o dalších zhruba 900 kilometrů silnic první třídy není vhodné. V současné době je v kontaktu s většinou krajů, které se obávají, že řidiči nákladních vozidel budou nově zpoplatněné úseky objíždět, což by vyvolalo v regionech komplikace.

„Skoro všechny kraje již zpracovaly seznamy míst, o nichž si myslí, že by tam bylo třeba dát zákaz jízdy pro kamiony, protože očekávají, že tudy se nové mýtné úseky budou objíždět. Požádali jsme naše členy, aby jim k tomu dali svá vyjádření, kde je to podle nich opodstatněné a kde ne. Je i v našem zájmu, aby vozidla nesjížděla z hlavních tahů, nejezdila přes vesnice a okresní silnice. Ale pokud se bude jednat o trasy, kde to pro někoho bude mít zajímavý ekonomický efekt a nebude tlačen časem, k objíždění docházet může. Na základě našich zkušeností se snažíme krajům a obcím naznačit, kde lze problémy očekávat a kde nikoliv,“ uvedl generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.

Kauce za OBU je podle dopravců předražená

Co dopravcům v současné době vadí, je výše kauce za novou palubní jednotku pro odečet mýtného (OBU). „Nemilé je už to, že při výměně palubní jednotky (dopravce si do nového systému musí pořídit novou) nedojde k převodu původní kauce. Navíc v určitou dobu bude muset mít dopravce jak novou, tak i starou OBU, a kauce za novou je ještě o tisíc Kč vyšší. Její cena byla součástí nabídky celého systému a rozhodně ji nelze považovat za skutečnou cenu tohoto zařízení. Proč bychom měli nový systém takto finančně zálohovat my? Jsme přesvědčeni, že kauce by měla být nižší než nabídková cena, ostatně i na Slovensku je kauce za stejnou jednotku poloviční. Navýšení bychom byli ochotni akceptovat snad v případě, kdyby někdo posléze palubní jednotku nevrátil. Ale není jediný důvod, aby všichni ostatní, kteří fungují normálně a mýto platí, umrtvovali u státu zbytečně navíc 500 až 800 milionů Kč,“ upozornil Vojtěch Hromíř.

Přípravy na změnu

Přestože v tuto chvíli není ještě zcela právně jasné, zda nový systém bude spuštěn v uvedeném termínu, dopravci se na změnu již připravovat musí. Sdružení ČESMAD Bohemia se snaží, aby přechod na nový systém byl pro ně co nejplynulejší, aby měli včas dostatek informací, a také předává Ředitelství silnic a dálnic a novému provozovateli od dopravců připomínky, co by šlo ještě zlepšit. Ukazuje se, že nedojde k pouhému překlopení původního systému do nového, ale některé funkce bude zřejmě třeba dolaďovat, jako správu nedoplatků či převody palubních jednotek.

(lan)

Foto: LAN

spinner