DKV

Dopravci kvůli nákladům přecházejí na bionaftu

Čeští dopravci začali ve velkém přecházet na tankování nafty s vysokým obsahem biosložky. Minulý týden to oznámila společnost DKV, která provozuje systém tankovacích platebních karet. Důvodem je podle ní vysoká cena běžné nafty a uvažované zdražení mýta. Bionafta vychází o více než tři Kč na litr levněji.

Celkové marže dopravců se podle ředitele české pobočky DKV Ondřeje Pavlíka pohybují v jednotkách procent a zhruba desetiprocentní úspora při tankování bionafty je pro ně významná. Směsná nafta je složena obvykle ze 69 procent klasické motorové nafty a 31 procent metylesteru řepkového oleje, který je v rámci celoevropské podpory paliv z obnovitelných zdrojů osvobozen od spotřební daně.

„Od našich zákazníků víme, že testují dopady biodieselu na motory vozidel a zatím nezjistili žádné zásadnější problémy,“ uvedl Ondřej Pavlík.

Podle mluvčího Sdružení ČESMAD Bohemia Martina Felixe dopravci hledají všechny cesty, jak kvůli drahé naftě ušetřit. „Přechod na bionaftu je ale předmětem kalkulace každé firmy. Při použití biopaliva se například častěji mění filtry nebo olej. Záleží také na typu vozidla, protože u některých výrobci toto palivo nedoporučují,“ uvedl Martin Felix.

Pokusy o přechod na směsnou naf-tu tu byly již dříve, ale stát zvýšením sazeb daně další rozvoj potlačil. V současnosti směsnou naftu tankují dopravci většinou z vlastní čerpací stanice nebo v zahraničí, hlavně v Rakousku.

Na zdražování nafty kvůli vyššímu zdanění dosud dopravci reagovali spíše přesunem tankování do levnějšího zahraničí. Podle statistik DKV se od začátku roku přesunula z České republiky za hranice čtvrtina celkového objemu tankování. Pro návrat dopravců k českým pumpám by nafta podle Martina Felixe měla zlevnit zhruba o 2,50 Kč.

(čtk)

spinner