Elektronické mýtné

Dopravci kritizují plán na úpravu sazeb mýtného

Ministerstvo dopravy hodlá od příštího roku změnit mýtné sazby. Poplatky za dálnice se budou nově odvíjet od denní doby a dnů v týdnu, nejdražší bude zřejmě páteční odpoledne. Dopravci považují diferencované sazby mýtného za menší zlo než zvažovaný celoroční páteční zákaz jízd kamionů, v jejich regulační potenciál však nevěří a obávají se toho, že jde jen o další skryté zdanění silniční dopravy. Změnu mýtných sazeb umožňuje ministerstvu novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterou nedávno schválila sněmovna. Ministr dopravy Gustáv Slamečka momentálně pro vládu připravuje tři možné scénáře výběru elektronického mýtného. „Buď celková suma zůstane stejná, nebo se vybere více než dnes, popřípadě méně,“ řekl ministr. Od třetí varianty se bude snažit vzhledem k nedostatku peněz ve fondu dopravy vládu odradit. Změnu nyní připravuje expertní tým, který mimo jiné přihlíží k dopravním intenzitám v čase. Změny sazeb prý přicházejí pozdě Pokud by měly změněné sazby platit od příštího roku, podle mluvčího Sdružení ČESMAD Bohemia Martina Felixe stát s opatřením přichází pozdě, protože dopravci již nyní uzavírají kontrakty na příští rok a změnu by potřebovali zohlednit při jednání se zákazníky. „Vzhledem k tomu, že diferenciované sazby nyní nejsou stanoveny, nemohou je do svých nákladů zakalkulovat. Navíc systém by byl tak nepřehledný, že by zkomplikoval život nejen dopravcům a speditérům, ale i zadavatelům dopravy, prostě všem – nikdo by se v něm nedokázal orientovat, a natožpak plánovat výrobu a dopravu,“ řekl Martin Felix. Podle něj nelze očekávat ani regulaci dopravy, kterou by diferenciace mýtných sazeb měla přinést. „Že by odlišné sazby dopravu neusměrnily, se ukázalo již při zavedení mýtného – ke změně dopravních prou-dů nedošlo,“ uvedl Martin Felix. Sdružení proto doporučuje, aby se stát raději soustředil na vyřešení chyb současného mýtného systému. „Náklad je třeba dopravit k zákazníkům v čase podle jejich požadavků a nikoliv podle sazeb mýtného,“ dodal Martin Felix. Dnes rozhoduje počet náprav V současné době se mýtné sazby odvíjejí od počtu náprav a emisních tříd Euro, v průměru se sazba pohybuje kolem 4,05 Kč za kilometr. Mýtné platí pouze kamiony nad 12 tun, od ledna se k nim připojí malé nákladní vozy od 3,5 tuny. Změna sazeb podle ministra nemusí platit hned od ledna, úřad ji může zavést i v průběhu roku. Cílem změn je především snížit frekvenci jízd kamionů v kritických dnech. Na prázdninovém zákazu jízd kamionů koncem týdne a celoročním zákazu jízd v neděli se podle ministra dopravy nic měnit nebude. Na mýtném se loni vybralo přes šest miliard Kč, v letošním krizovém roce to podle odhadu ministerstva dopravy bude o mi- liardu méně. Tomáš Johánek

spinner