IRU

Dopravci i politici podpořili zelenou silniční dopravu

Dopravci i politici podpořili zelenou silniční dopravu

Na přelomu února a března se v Bruselu uskutečnil druhý ročník společné konference Mezinárodní unie silniční dopravy IRU a Evropské unie o budoucnosti evropské silniční dopravy a ekologických aspektech jejího rozvoje. Jednání se zúčastnilo více než čtyři sta politiků, podnikatelů v oboru dopravy a obchodu, dopravních expertů a dalších představitelů ze všech 27 členských zemí Evropské unie.

Cílem setkání bylo nalézt klíč k dosažení efektivní a současně ekologické silniční dopravy jako hlavního pilíře růstu evropské ekonomiky. Účastníci se během konference shodli na tom, že ke splnění tak náročného úkolu bude zapotřebí koordinovat úsilí na politické i hospodářské úrovni. Spolupráce by podle nich měla přispět i k dosažení rychlého a trvalého růstu evropské ekonomiky.

Hlavními řečníky na konferenci byli dánský ministr dopravy Henrik Dam Kristensen, Henrik Hololei, ředitel kanceláře evropského dopravního komisaře a místopředsedy Evropské komise Siima Kallase, prezident IRU Janusz Lacny a generální ředitel DG MOVE (Generálního ředitelství pro dopravu při EK) Matthias Ruete.

Podpora pro obří soupravy

Dalším výsledkem jednání bylo doporučení prosadit na celoevropské úrovni provoz obřích silničních souprav. Účastníci konference se shodli také na tom, že bude nutné věnovat více pozornosti partnerství veřejného a soukromého sektoru (projekty PPP – Public-Private Partnership) včetně zapojení všech příslušných evropských institucí a zástupců veřejné osobní dopravy. Opatření pro zvýšení atraktivity hromadné osobní autobusové dopravy v příštím desetiletí by měl konkretizovat akční plán pro následujících dvanáct měsíců.

Silniční doprava je nezastupitelná

„Je třeba připomenout, že silniční doprava je jediný dopravní systém, který je schopen zajistit stále žádanější doručování zboží ode dveří ke dveřím a doplňovat tak všechny ostatní druhy dopravy. Na tomto místě vyzývám všechny odpovědné politické činitele a představitele dopravního a logistického sektoru, aby zintenzivnili spolupráci při vytváření agendy rozvoje ekonomiky a dopravy Evropské unie,“ řekl na konferenci prezident IRU Janusz Lacny. „Opatření je třeba přijímat rychle, bez zbytečných průtahů. Musíme využít všech dostupných nástrojů, které máme v Evropské unii k dispozici. Jsem přesvědčen, a je to určitě i stanovisko většiny účastníků konference, že cílů ekonomického rozvoje v rámci EU nelze dosáhnout bez podpory silniční dopravy,“ dodal.

Evropský celní zákoník by podle názoru Janusze Lacneho měl být upraven tak, aby umožnil dvanácti milionům evropských kamionů plně využívat výhod karnetu TIR, zakázaného na území Evropské unie od roku 1968. Toto opatření lze provést velmi jednoduše a s velkým efektem, poznamenal.

Zvýšit přitažlivost hromadné přepravy osob

Ředitel výboru IRU pro osobní dopravu Yves Mannaerts uvítal podporu, kterou Evropská komise věnuje kampani IRU Smart Move zahájené v roce 2009. Jejím cílem je zvýšit počet uživatelů hromadné dopravy na úkor osobní individuální dopravy. Předností autobusové dopravy je několik – úhrnně nižší emise CO2, nižší počet nehod na silnicích, schopnost významně snižovat hustotu provozu ve městech a vytváření dalších pracovních míst v dopravě. Většina dopravců v oboru patří mezi menší a středně velké firmy, tedy mezi podniky, po jejichž podpoře se na půdě evropských institucí i uvnitř jednotlivých členských zemí unie neustále volá. Bez aktivního přístupu všech rozhodujících subjektů však zůstane „zelená doprava“, která je i jedním z hlavních cílů kampaně Smart Move, jen pouhým snem, zdůraznil Yves Mannaert.
n

www.iru.org

spinner