12. února 2009
Zmírnit nebo odstranit projevy silniční nákladní dopravy, které se emociálně negativně dotýkají veřejnosti, a napravit vzájemné pošramocené vztahy, takový je hlavní cíl projektu Rok smíření, který v lednu (viz DN 5/09) spustilo Sdružení ČESMAD Bohemia.
Dopravci během letošního roku hodlají přesvědčit veřejnost i politiky, že silniční doprava nechce ostatním lidem škodit. „Chceme například dát všem řidičům najevo, že se s nimi chceme podělit o místo na silnici, že jsme ochotni na sobě pracovat a že se snažíme o minimalizaci dopadů naší činnosti. Zároveň chceme dosáhnout toho, aby téma kamionové dopravy nebylo zneužíváno k prosazování politických cílů některých malých stran,“ uvedl minulý týden mluvčí sdružení Martin Felix.
Autodopravci podle něj hodlají aktivně reflektovat výhrady ostatních řidičů k chování profesionálních řidičů, a to bez ohledu na to, zda jsou více či méně oprávněné. Zpětnou vazbu by dopravním firmám mělo poskytnout mimo jiné telefonní centrum, které bude spuštěno na jaře. „Do něj budou moci ostatní motoristé volat a informovat nás o nepříjemných zkušenostech s chováním řidičů kamionů. Pokud budou znát i dopravní firmu, která konkrétní vozidlo provozuje, budeme moci danou stížnost předat přímo kompetentním pracovníkům dopravce, kteří chování řidiče projednají,“ uvedl Martin Felix. Právě tato zpětná vazba je podle něj silnou devízou sdružení a umožňuje účinně eliminovat některé negativní jevy spojené s provozem těžkých nákladních vozidel. „Sdružení ČESMAD Bohemia navíc hodlá tyto poznatky využívat i při školeních řidičů, která organizuje, a zároveň upozorňovat ostatní účast-níky provozu, včetně dětí, na některá specifika a rizika spojená s jízdou kamionů,“ dodal.
Důraz na snižování nehodovosti
Ve spolupráci s partnery projektu – Policií ČR a radou BESIP – hodlá ČESMAD Bohemia také přispívat k dalšímu snižování počtu dopravních nehod zaviněných řidiči nákladních vozidel, a to i přesto, že nehodovost těchto vozidel vykazuje sestupný trend. „Přestože policie letos zveřejnila nehodovost nákladních vozidel od 10 tun (viz DN 6/09), která může být v meziročním srovnání poněkud zavádějící, i po detailnějším rozboru statistiky je zřejmé, že počet nehod vozidel s hmotností nad 12 tun nadále klesá,“ uvedl Martin Felix. „V roce 2008 zavinili řidiči nákladních vozidel nad 12 tun 7752 nehod, což je o 1471 méně než v předcházejícím roce. Především ale při nich klesl o 27,7 procenta počet usmrcených na konečných 34 osob, což představuje pouhá 3,4 procenta z celkového počtu. Vzhledem k tomu, že tento trend na rozdíl od ostatních kategorií motorových vozidel pokračuje již třetím rokem, je zřejmé, že řidiči kamionů v žádném případě nepatří mezi rizikové skupiny, jak se o tom snaží veřejnost přesvědčit Strana zelených,“ zdůraznil Martin Felix.
„Přesto jsme si vědomi, že každá, i drobná nehoda kamionu je veřejností negativně vnímána, a hodláme proto v rámci projektu Rok smíření klást velký důraz na prevenci nehodovosti. Nebojíme se ani otevřené diskuse s obyvateli oblastí nejvíce postižených těžkou silniční dopravou a hodláme letos uspořádat road show po dvou až třech městech, která v tomto směru mají nejhorší zkušenosti. Rádi bychom také, aby se partnerem projektu stala různá sdružení obcí a měst – abychom mohli lépe vysvětlovat naši situaci přímo zástupcům obcí, které například nejvíce trpí absencí obchvatů,“ řekl dále Martin Felix.
Každý měsíc ve znamení konkrétního tématu
Pozitivní vývoj nehodovosti hodlá Sdružení ČESMAD Bohemia podpořit také kampaní cílenou na řidiče a dopravce, která se každý měsíc soustředí na jiné téma. V lednu bylo tématem Ani jeden kamion bez zimní výbavy, nyní v únoru je to Ani jedna kalamita vinou kamionu. „Vzhledem k tomu, že naše sdružení ročně proškolí více než sedm tisíc řidičů a jeho členské firmy disponují celkem zhruba dvaceti tisíci vozidel, je zřejmé, takto cílené úsilí by mělo přinést dobré výsledky,“ uvedl Martin Felix. „Naší snahou zároveň je, abychom přispěli ke zvýšení tolerance veřejnosti vůči profesionálním řidičům a vyslali pozitivní signál občanům a politické reprezentaci, že jsme schopni jít do vlastních řad a aktivně napomáhat při zvyšování bezpečnosti silničního provozu,“ doplnil jej generální tajemník sdružení Martin Špryňar.
c c c c c c
Sdružení ČESMAD Bohemia není na poli bezpečnosti silničního provozu žádným nováčkem. Vedle toho, že je dlouholetým členem Rady vlády pro bezpečnost silničního provozu, již v roce 2002 iniciovalo založení pracovní skupiny a vypracování Analýzy opatření na snížení nehodovosti profesionálních řidičů (zahrnující doporučení pro praktickou prevenci a legislativní opatření). V roce 2004 se stalo signatářem Evropské charty bezpečnosti silničního provozu, při jejímž podpisu jeho zástupci zdůraznili význam bezpečnostních témat v rámci školení řidičů (7000 řidičů ročně). Sdružení stálo také u zrodu šesti dílů DVD s názvem Defenzivní jízda a v roce 2006 vypracovalo Desatero správného truckera, které ve stručných bodech upozorňuje řidiče kamionů, jak se správně chovat vůči ostatním řidičům. Loni pak sdružení představilo projekt Bezpečná a efektivní firma, který byl zpracován podle metodiky Mezinárodní unie silniční dopravy IRU. Jedná se o poradenskou službu, která má za cíl změnit dosud používané, avšak málo účinné metody zvyšování silniční bezpečnosti přímo u možného zdroje problémů – v dopravní firmě.
(lan)