Dopravní barometr TimoCom

Dlouhá zima oslabila evropský dopravní trh

Dlouhá zima oslabila evropský dopravní trh

Silniční nákladní doprava zažila nejhorší začátek roku od velké hospodářské krize v roce 2008. Vyplývá to z aktuálních čísel dopravního barometru TimoCom, podle nichž byl v prvním čtvrtletí letošního roku poměr nákladů a volných kapacit v silniční dopravě o 20 procentních bodů nižší než loni. Zdá se však, že teplejší počasí pomalu rozehřeje i dopravní trh.

Krátce po Silvestru to šlo spolu s teplotami strmě nahoru. Do západní Evropy přišlo se začátkem nového roku jaro a s ním nabral trochu příznivější kurz také dopravní barometr společnosti TimoCom, který je s TC Truck & Cargo® lídrem mezi burzami nákladů a volných vozů v Evropě. Vzestupný trend však bohužel nevydržel – ani v počasí, ani v dopravě. V polovině ledna se vrátila zima, která držela Evropu v sevření až do konce února.

V dopravním barometru TimoCom se to projevilo výrazným nepoměrem mezi nabídkou nákladů a volných vozů – proti 31 procentům nabízených nákladů stálo 69 procent volných přepravních kapacit. V porovnání se stejným obdobím loňského roku byl před pozorovateli zcela jiný obrázek: tehdy bylo totiž na trhu více nákladů než volných vozů (54 : 46).

Doba ledová zničila výsledky

V únoru pokračovala v Evropě doba ledová. Také dopravní barometr TimoCom se zdál být zamrzlý stejně jako silnice a na konci února ukazoval poměr nabízených nákladů k volným vozům prakticky stejné hodnoty jako před měsícem (32 : 68). A opět to byla čísla hluboko pod údaji z loňského roku (51 : 49). „Extrémní zima na začátku roku výrazně poničila čtvrtletní výsledky evropské dopravy. Například od našich zákazníků z bývalé Jugoslávie víme, že byl tamní dopravní trh v únoru téměř ochromen. Taková situace se pochopitelně projeví také v dopravním barometru TimoCom,“ objasnil zástupce společnosti TimoCom Marcel Frings.

Březen přinesl blýskání na lepší časy

V březnu poptávka po dopravě, zejména s výhledem na Velikonoce, tradičně roste. Stejně tomu bylo i v prvním čtvrtletí letošního roku, avšak v porovnání s minulými lety ne tak výrazně. „V březnu 2010 činil podíl nákladů 54 procent, v roce 2011 dokonce 59 procent. Letos však byla poptávka po prvních dvou měsících tak slabá, že se poměr nákladů k volným vozům dostal v březnu pouze na 42 : 58,“ shrnul Marcel Frings situaci na dopravním trhu.

Poté, co nyní dopravní barometr TimoCom uzavřel první čtvrtletí roku výsledkem 35 : 65 (2010: 44 : 56; 2011: 55 : 45), zůstává napínavá otázka, jak se bude dopravní trh rozvíjet v následujícím čtvrtletí. Klíčovou roli v tom bude hrát rozšíření krize v eurozóně. Dojde k dalším kolapsům, například v zemích, jako je Španělsko? A jaký to pak bude mít vliv na dopravní odvětví? V posledních březnových dnech je ovšem v dopravním barometru TimoCom cítit minimálně slabý vánek směrem k jaru bohatému na přepravy.

Tomáš Johánek

spinner