Čerpání pohonných hmot

DKV: pomůže jen profesionální nafta

DKV: pomůže jen profesionální nafta

Aby se dorovnala ztráta výběru daní, musel by se objem čerpané motorové nafty zvýšit alespoň o 30 procent. Při plošném snížení spotřební daně z motorové nafty o 2,50 Kč na litr by totiž stát přišel o více než 4,3 miliardy Kč. V první polovině listopadu to uvedla společnost DKV Euro Service. Za jedinou schůdnou motivaci dopravců, aby začali opět tankovat u českých čerpacích stanic, považuje vratku části spotřební daně.

DKV tak ústy ředitele její české pobočky Ondřeje Pavlíka reagovala na to, že poslanecká sněmovna zamítla návrh na plošné snížení spotřební daně u motorové nafty, který předtím navrhl její hospodářský výbor jako reakci na pokles daňového inkasa u nafty v důsledku odlivu tankování kamionů do zahraničí. Rozhodnutí poslanců je podle DKV správné.

Podle analýz DKV by se při paušálním snížení spotřební daně o navrhovaných 2,50 Kč muselo zvýšit tankování na českých čerpacích stanicích o 30 procent, aby se alespoň neutralizoval efekt nižšího výběru daně. „V absolutních číslech by to znamenalo, že by se z roku na rok muselo u českých čerpacích pump natankovat o 1,5 miliardy litrů motorové nafty více. A to není možné,“ dodal Ondřej Pavlík. „To by u nás musely za celý rok natankovat například těžké kamiony nad 12 tun minimálně jedenapůlmili­onkrát více.“

Slovenský příklad varuje

Ministerstvo financí situaci ohledně výběru daně monitoruje a analyzuje, ale se snížením sazby daně nesouhlasí, protože by očekávaný účinek nepřineslo, řekl již dříve mluvčí úřadu Ondřej Jakob.

Opatrný přístup ministerstva nejspíš vychází i ze zahraničních zkušeností, například Slovenska, které loni snížilo spotřební daň z nafty. I když se díky snížení spotřební daně od 1. února loňského roku na Slovensku o zhruba 0,11 € zvýšil objem tankování o 20,5 procenta, daňové inkaso Slovenska se snížilo o 70 milionů €. Vyšší spotřeba nafty tak vykryla výpadek příjmů v důsledku snížení daňové sazby jen zhruba z poloviny.

„Kdybychom vycházeli ze slovenského příkladu a predikovali stejný meziroční nárůst tankování o 20,5 procenta, český stát by z každého litru inkasoval o 77 haléřů méně, což by vedlo k nižšímu výběru ze spotřební daně u motorové nafty o více než 4,3 miliardy Kč,“ uvedl k tomu dále Ondřej Pavlík. „Tento výpočet přitom nezahrnuje předpokládaný efekt snížení výkonnosti českého exportního průmyslu a negativní výhled makroekonomické situace v Evropě, takže schodek by byl pravděpodobně ještě výrazně vyšší,“ dodal.

Řešením profesionální nafta

Jako spolehlivé a v jiných zemích vyzkoušené řešení DKV Euro Service doporučuje zavedení tzv. profesionální nafty, tedy vratky části spotřební daně, která by českým dopravcům snížila vysokou cenu nafty v České republice a v mezinárodní dopravě by je motivovala k omezení tankování v zahraničí. Podle výpočtu DKV by stát v případě jejího zavedení mohl nově inkasovat 3 až 10 miliard Kč. Řešení by významně napomohlo také dopravcům, kteří často balancují na hraně rentability.

V Evropě je v současné době pět zemí, které vysokou cenu nafty kompenzují vratkami části spotřební daně. Jde o Španělsko, Francii, Belgii, Slovinsko a nově i Maďarsko, uvedl Ondřej Pavlík.

(lan)

spinner