31. ledna 2008
Slovensko se zatím nemůže chlubit stovkami kilometrů dálnic, ale i na východ od ČR se situace postupně mění k lepšímu. Naposledy byl v polovině prosince v částečném profilu uveden do provozu další úsek budoucí dálnice D1 mezi Mengusovcemi a Važcem. Do letošního října se z něj stane plnohodnotná čtyřproudá dálnice.
Stavba navazující na dálniční úsek Hybe – Važec byla zahájena už v roce 1998. Vzhledem k přehodnocení národního plánu na výstavbu dálnic však byla vzápětí pozastavena. Stavební práce se pak znovu rozeběhly až v roce 2005 a v letošním roce projekt za 4,2 miliardy Sk směřuje do finále.
Složitý terén prodražil stavbu
Členitý terén si na necelých 12,3 kilometru dlouhém úseku vyžádal výstavbu 22 mostů, jednoho podjezdu, tří mimoúrovňových křižovatek a dvou protihlukových clon. Mezi unikátní stavební řešení se řadí především 250 metrů dlouhý podjezd u obce Lučivná v místě, kde se dálnice kříží s biokoridorem využívaným divokou zvěří. Nedaleko stejné obce je další pro dálnici netypický objekt – lávka pro pěší.
Nejvýše položená dálnice
Mezi Važcem a Mengusovcemi dosáhla slovenská dálniční síť také svého nejvyššího bodu. Současně s dokončováním nového úseku dálnice D1 pokračuje i výstavba sousedního úseku mezi Mengusovcemi a Jánovcemi. Po jeho zprovoznění budou Vysoké Tatry dostupné po dálnici i z východu. Úsek bude dlouhý osm kilometrů a kromě jiných staveb na něm bude i téměř kilometrový dálniční tunel. První vozidla by jím měla projet v roce 2009.
(tj)