Zvýšení bezpečnosti na dálnici D1 si vyžádá 38 milionů Kč

Dálnice D1

Nejkratším, v poslední době však poměrně často nikoli nejrychlejším spojením Prahy a Brna je dálnice D1. Vláda chce na zlepšení kritické dopravní situace na této tepně během letošního a příštího roku uvolnit celkem 38 milionů Kč. V rámci svých kapitol je budou muset najít jednotlivé vládní resorty. Ministři už letos v říjnu podpořili kroky, které by měly zlepšit plynulost provozu na této nejstarší české dálnici. Podle ministra dopravy Milana Šimonovského se především omezí uzavírky – od příštího roku by se mělo na D1 současně pracovat vždy maximálně na dvou místech v jednom směru. Na dálnici by se také měly častěji pohybovat policejní hlídky, které by kontrolovaly dodržování předpisů. Právě nákup nové techniky pro tyto hlídky by měl stát téměř 15 milionů Kč.

Zpřísní se kontroly Zejména řidiči kamionů si budou muset zvyknout na trvalé vážení, kontroly tachografů, dodržování bezpečnostních přestávek a pravidel pro přepravu nebezpečných věcí. Řidiči by se na dálnici měli setkat s novým značením uzavírek. Pět kilometrů před nimi bude nově platit zákaz předjíždění pro nákladní vozidla nad 3,5 tuny, což by mělo omezit tvoření kolon. Kamiony budou mít zakázáno předjíždět na zhruba deseti nejnebezpečnějších místech. K dohledu nad bezpečností a plynulostí dopravy by policisté na D1 měli dostat pět nových vozidel s dokumentačním zařízením, dále pět přenosných a 15 stolních počítačů. Státní dozor by mělo v celodenním režimu posílit dvanáct celníků a čtyři policisté. Celníci budou mít k dispozici čtyři auta, mobilní váhy, počítače, telefony a vysílačky. Klidnou jízdu nebudou mít ani řidiči osobních automobilů, u nichž se policisté zaměří zejména na dodržování předepsané rychlosti.

Postaví se nová parkoviště Ministerstvo dopravy připravuje po dohodě s Ředitelstvím silnic a dálnic také nový informační systém. „Bude existovat jedno cen-trální místo, kam si řidič zavolá a získá informace o dění na celé dálnici D1,“ informovala mluvčí ministerstva dopravy Marcela Švejnohová. Informace se budou sbírat na všech pracovištích Ředitelství silnic a dálnic, odtud poputují do informačního systému a dále do takzvaného call-centra, které je bude poskytovat motoristům. Podle mluvčí se připravuje také masivní mediální kampaň k prevenci bezpečnosti silničního provozu. Jedním z hlavních problémů, které musí vláda a potažmo ministerstvu dopravy podřízené instituce řešit, je také nedostatek parkovacích míst, kde by mohli řidiči kamionů odpočívat. „Jedu raději dál, protože prostě nemám kde zastavit,“ prohlásil jeden z řidičů kamionů. Podle údajů ŘSD chybí na českých komunikacích obecně kolem 1400 parkovacích míst. Vybudování jednoho takového místa přitom stojí miliony Kč. Tomáš Johánek

spinner