16. listopadu 2009
Čtyři ze sedmi největších evropských výrobců nákladních vozidel na konci října zveřejnili prodejní výsledky za třetí čtvrtletí. Automobilky Daimler, MAN, Scania i Volvo se shodly na tom, že to nejhorší už má trh nákladních vozidel za sebou.
Německý Daimler Trucks od července do září evidoval průběžný nárůst zakázek, přesto za celý rok očekává výrazný meziroční propad odbytu v důsledku celosvětové krize, oslabení poptávky po dopravě a nadbytku dopravních kapacit. Celkem divize nákladních vozidel koncernu Daimler ve třetím čtvrtletí prodala 66 100 vozidel, o polovinu méně než ve stejném období loňského roku (122 700 vozidel). Při poklesu obratu ze 7,3 na 4,4 miliardy € utrpěla provozní ztrátu 127 milionů €, zatímco loni v tomto období byla její bilance výrazně kladná (510 milionů €). Vedení podniku věří, že ve čtvrtém čtvrtletí se mu podaří udržet tempo růstu a tržní podíl. Očekává nicméně změnu regionálního mixu: odbyt v Evropě bude klesat, zatímco význam asijského trhu poroste.
Také nákladní divize dalšího německého výrobce – MAN Nutzfahrzeuge – hodnotí třetí čtvrtletí jako období stabilizace, i když žádné výraznější oživování ještě v dohledné době neočekává. Meziročně se počet nových zakázek ve třetím čtvrtletí propadl o dramatických 49 procent, za všech prvních devět měsíců roku dokonce o 64 procent. Celkem výrobce v třetím čtvrtletí prodal 9528 vozidel, meziročně o šedesát procent méně; od začátku roku to bylo s 30 824 vozidly o 58 procent méně. Obrat jen z prodeje nákladních vozidel (bez autobusů) dosáhl ve třetím čtvrtletí 1,224 miliardy € (-44 procent). Místo loňského zisku kolem 267 milionů € podnik vytvořil provozní ztrátu 46 milionů €.
Předseda představenstva švédského koncernu Scania Leif Östling je přesvědčen o tom, že prodej v Evropě konečně dosáhl dna. Také v Latinské Americe je podle něj poptávka „relativně dobrá“, v Asii lze hovořit dokonce o „jistých náznacích oživení“. Ve třetím čtvrtletí prodala Scania 9000 vozidel (meziročně o 44 procent méně). Objem zakázek byl o šest procent nižší než v „beztak špatném“ třetím čtvrtletí loňského roku. Koncern se ve třetím čtvrtletí dostal do černých čísel a vytvořil provozní zisk ve výši 278 milionů SEK (27 milionů €); ještě v druhém čtvrtletí jeho hospodaření skončilo ztrátou 150 milionů SEK.
Další švédský výrobce, Volvo Trucks, rovněž věří v příznivý obrat. Podnik sice ve třetím čtvrtletí hospodařil se ztrátou, ale podle předsedy představenstva Leifa Johanssona „se propad poptávky zastavuje a pomalu se objevují náznaky oživení“. Určité naděje výrobci dává vývoj v Asii, který je pro značku Volvo Trucks druhým nejdůležitějším trhem. Lepší vývoj očekává automobilka příští rok i v Severní Americe.
V třetím čtvrtletí koncern utrpěl ztrátu 2,9 miliardy SEK (kolem 282 milionů €), když loni v tomto období vytvořil zisk kolem 2,0 miliardy SEK. Ve srovnání s druhým čtvrtletím se podniku v období od července do září podařilo díky programu snižování nákladů ztrátu podstatně omezit. Obrat výrobce klesl o třetinu na 48,5 miliardy SEK (4,68 miliardy €).
n