Daimler Buses

Daimler Buses v Kortrijku představí Travego s Euro 6

V belgickém Kortrijku tento týden začíná bienální veletrh autobusů Busworld 2011, na němž se opět představí nejnovější autobusy prakticky z celého světa. Stejně jako při předcházejících ročnících přiveze i letos do Kortrijku to nejlepší z nabídky značek Mercedes-Benz a Setra jeden z největších světových výrobců autobusů – Daimler Buses. O svých cílech na veletrhu a o vývoji na autobusovém trhu informovala autobusová divize koncernu Daimler AG v září na tiskové konferenci ve Stuttgartu.

Na kortrijském veletrhu Daimler Buses představí třináct autobusů Mercedes-Benz a Setra. Největší pozornost přitáhne zřejmě světová premiéra modelu Mercedes-Benz Travego Edition 1, prvního zájezdového autobusu, který splňuje emisní limit Euro 6. Výrobce autobus vybavil novým motorem BlueEfficiency Power a novou převodovkou, nové je rovněž pracoviště řidiče. Bezpečnost jízdy zvyšuje systém Attention Assist.

Zájem bezpochyby vzbudí také nová generace městského autobusu Mercedes-Benz Citaro, která v Kortrijku zažije rovněž světovou výstavní premiéru. Letošní výročí vynálezu automobilu, které je připisováno zakladatelům značky Carlu Benzovi a Gottliebu Daimlerovi, oslaví společnost Mercedes-Benz Omnibusse atraktivním modelem „125! let inovací“ zájezdového autobusu Tourismo. V expozici bude zastoupena i vlajková loď programů minibusů Mercedes-Benz – Sprinter City 77 s délkou 8,7 metru až pro 40 cestujících.

Setra letos rovněž jubiluje

Značka Setra se na veletrhu představí osmi vozidly všech tří typových řad, kterými hodlá potvrdit špičkovou pozici mezi zájezdovými a meziměstskými autobusy. K nejpřitažlivějším exponátům budou patřit autobus ComfortClass 400 a vysokopodlažní autobus S 415 H a S 416 H řady MultiClass 400. Návštěvníci její expozice budou moci obdivovat inovaci v podobě moderního informačního systému se satelitní televizí a rádiovým připojením. K monitorům integrovaným do opěradel sedadel pro cestující, za řidičem, za vstupem a na zadní stěně palubní kuchyňky lze mimo jiné připojit i obraz kamery řidiče. Kromě toho Setra na veletrhu Busworld odborné veřejnosti představí také Final Edition typu S 415 GT-HD s moderním vybavením interiéru v kombinaci s rozsáh-lou výbavou a exkluzivní boční ozdobnou lištou z kartáčované nerezové oceli.

U příležitosti 60. výročí založení značky představila Setra na začátku roku limitovanou sérii vozidel se speciálními variantami vybavení pod názvem Special Edition. Patří do ní rovněž typ S 416 HDH třídy Top-Class s posunutými sedadly, který Setra přiveze i do Kortrijku.

OMNIplus s BusMobility

Na veletrhu Busworld nebudou samozřejmě chybět ani služby. S názvem OMNIplus představí Daimler Buses nabídku profesionální údržby a oprav, efektivních školení pro řidiče i servisy, velkou nabídku použitých vozidel a finanční služby šité na míru jako jedinečný servis pro autobusy. V Evropě udržuje OMNIplus s více než 600 autorizovanými servisními pracovišti největší servisní síť zaměřenou výhradně na autobusy.

V Kortrijku hodlá servisní značka prezentovat novou nabídku pro provozovatele autobusové dopravy.

Patří k ní i nový odstupňovaný koncept servisních karet a balíček pro mobilitu BusMobility, který nabízí kompletní zajištění v případě poruchy. Díky husté servisní síti, která pracuje 24 hodin denně, jsou ve 40 evropských zemích minimalizovány prostoje i finanční rizika provozovatelů autobusů.

Vývoj na trhu autobusů

„Díky své globální přítomnosti jsme v Daimler Buses schopni dobře se vyrovnat s nerovnoměrným hospodářským rozvojem v jednotlivých regionech. Momentálně těžíme z dynamického růstu na trzích jako Brazílie, Mexiko a Turecko. Tak dokážeme částečně vyrovnat trvale slabou poptávku v Evropě a Severní Americe. Především si však společnost Daimler Buses nadále udržuje svou vůdčí pozici v autobusovém průmyslu. Po této cestě se ubíráme stále vpřed,“ uvedl na tiskové konferenci ředitel Daimler Buses Hartmut Schick.

V prvním pololetí se podle něj trh s autobusy vyvíjel velmi nerovnoměrně. Zatímco v Latinské Americe, Indii a Turecku se poptávka vyvíjela velice pozitivně a vedla k výraznému růstu trhu, v Evropě a v Severní Americe zavládla odlišná situace, neboť v obou regionech lze ještě pociťovat obtížný hospodářský vývoj let 2009 a 2010. „V evropském obchodě s autobusy doznívá krize z roku 2009, a to především v segmentu městských autobusů. Dno vidíme v tomto roce, tedy se zpožděním dvou let v porovnání s jinými obory. Důvod je prostý: Důsledkem napjatého stavu veřejných rozpočtů je menší množství prostředků na nákupy,“ řekl Hartmut Schick k situaci v Evropě.

Dobrý odbyt

Na důležitém růstovém trhu v Brazílii si divize Daimler Buses udržela vysokou úroveň loňského roku; prodala na něm přibližně 8900 jednotek. Daimler Buses je v Brazílii s 43procentním podílem na trhu jednoznačným lídrem trhu. V Mexiku vzrostl odbyt dokonce o přibližně 27 procent na více než 1430 vozidel. Největšího nárůstu v Jižní Americe dosáhla společnost Daimler Buses v Argentině, kde zvýšila odbyt svých vozidel o 24 procent na přibližně dva tisíce vozidel. V Turecku společnost vyexpedovala téměř dvojnásobek zájezdových autobusů v porovnání se stejným obdobím loňského roku a zvýšila tak svůj odbyt na téměř 700 jednotek.

I přes obtížnou situaci na evropském trhu si Daimler Buses polepšila v segmentu zájezdových a linkových autobusů. V porovnání s loňským rokem na něm dosáhly značky Mercedes-Benz a Setra, poháněny především vysokým odbytem v Turecku, lehkého nárůstu ve výši tří procent při 2145 jednotkách. Kromě toho podpořily pololetní bilanci některé velké zakázky v segmentu městských autobusů, například dodávka 300 autobusů značky Mercedes-Benz Citaro do Singapuru.

Daimler Buses sází na strategii růstu

Pro letošní rok počítá Daimler Buses s nárůstem především v regionech Latinské Ameriky, Indie a Turecka. Současně vychází výrobce autobusů z předpokladu, že se evropský trh ještě výrazně nezotaví.

„Ve společnosti Daimler Buses již roky sázíme na globální strategii a máme jasný cíl – dosáhnout růstu na tradičních i nových trzích. S našimi vynikajícími produkty, neustálým růstem efektivity a nejlepšími pracovníky, jací v autobusovém průmyslu existují, toho dosáhneme. Kromě toho jsem pevně přesvědčen o tom, že zůstaneme i nadále jedničkou v obchodě s autobusy a i rok 2011, který představuje skutečně velkou výzvu, uzavřeme vcelku pozitivně,“ řekl dále Hartmut Schick.

Daimler Buses spustila rozsáhlý vývoj vlajkové lodi svého produktového portfolia s cílem přinést na tradiční trhy nový impulz a podpořit strategický směr „růstu tradičních trhů“. V květnu představila nový městský autobus Mercedes-Benz Citaro. S 32 tisíci prodaných vozidel první generace je citaro nejúspěšnější městský autobus všech dob v rámci Evropy. Na tuto úspěšnou historii navazuje Daimler Buses novým vozidlem a nastavuje nová měřítka v otázkách kvality, bezpečnosti, efektivity, pohodlí a designu. Kromě toho citaro vyniká vysokou úsporností, pokud jde o spotřebu pohonných hmot, a také servisem.

V Latinské Americe se Daimler Buses zaměřuje na další růst v oblasti prodeje podvozků a současně rozšiřuje portfolio svých výrobků: Podvozky Mercedes-Benz splňují místní emisní předpisy Euro IV a Euro V.

Daimler Buses nastartoval růst v „nových zemích“

Pro strategický úkol růst v „nových zemích“ je pro Daimler Buses prioritou perspektivní indický trh. S indickým výrobcem karoserií Sutlej spolupracuje Daimler Buses již od roku 2007 v oblasti zájezdových autobusů. Další růst v Indii očekává společnost Daimler Buses s novou generací městských autobusů, které uvede na trh na počátku příštího roku.

Potenciál pro ziskový růst však Hartmut Schick spatřuje i v oblastech zvaných Next-11, jako je například Indonésie. „Obnova městských autobusových linek a infrastruktury vedly již v minulých letech k výraz-nému růstu na indonéském trhu. V příštích osmi letech se tento trh prakticky zdvojnásobí. Náš podíl na trhu činí přibližně 40 procent a jsme si jisti, že i v příštích letech budeme z tohoto růstu těžit,“ řekl.

Pokud jde o pozici „lídra v oblasti technologií“, zůstává Daimler Buses i nadále vůdčí silou v autobusovém průmyslu. Největší vozový park hybridních autobusů na světě s více než třemi tisíci vozidly v Severní Americe byl pořízen právě u firmy Daimler Buses. A v Evropě bude do konce roku uvedeno do provozu více než padesát městských autobusů Mercedes-Benz Citaro BlueTec Hybrid, mimo jiné ve městech Stuttgart, Hamburk, Krefeld, Mühlheim, Rotterdam a Milán. Letos zahájí provoz rovněž jedenáct autobusů na palivové články.

(pat)

spinner