Nový tahač DAF XF105 se představil přímo v silničním v provozu

DAF

Nová vlajková loď značky DAF – tahač XF105 – se veřejnosti poprvé představila na říjnovém veletrhu European Road Transport Show v Amsterdamu. V běžném silničním provozu si ji motorističtí novináři mohli vyzkoušet na začátku listopadu při akci Ride & Drive ve Španělsku nedaleko Malagy. Nový DAF XF105 zaujal již při statické prezentaci v Amsterdamu především přepracovaným exteriérem a novým interiérem, který vychází vstříc potřebám řidičů kamionové dopravy. Pozornost odborníků upoutala i nová konstrukce podvozku, a zejména nový motor PacCar MX o objemu 12,9 litru v provedení Euro 4 a 5. Dopravci s potěšením kvitovali ujištění výrobce, že nový model vykazuje i nižší provozní náklady – ať již v podobě nižší spotřeby pohonných hmot (až o čtyři procenta), nižších nákladů na údržbu a opravy (až o 10 procent), vyšší zůstatkové hodnoty ojetého vozidla (až o 15 procent), prodloužení servisních intervalů na 150 tisíc kilometrů, delších intervalů výměny oleje v převodovce a zadní nápravě či výhod, které v některých zemích přináší provozování vozidel s motory splňujícími limity norem Euro 4 a 5. Co se týče nižší spotřeby pohonných hmot, jejíž konkrétní výše samozřejmě závisí i na stylu řízení a konkrétních provozních podmínkách, výrobce vyvrací případné námitky, že to, co dopravce ušetří na naftě, vydá za látku AdBlue, která je při použití systému SCR k dosažení hodnot Euro 4 a 5 nezbytná. Podle zástupců značky DAF je úspora na pohonných hmotách skutečně větší než náklady na AdBlue. Použití syntetických olejů dovolilo zvýšit servisní interval ze 120 na 150 ti- síc kilometrů, což podle výrobce umožňuje nejen snížit spotřebu oleje, ale omezuje i počet nutných náv-štěv servisu na jednu ročně. Vyšší zůstatková hodnota ojetého vozidla je dána především tím, že nový motor PacCar MX je konstruován na životnost 1,6 milionu kilometrů. Prodá-li tedy původní majitel svůj DAF XF105 po ujetí 800 tisíc kilometrů, nový vlastník bude mít k dispozici stejný počet kilometrů. Při pohledu zvnějšku… Přestože při pohledu zvnějšku zaujme XF 105 novým svěžím designem, řadou charakteristických prvků nezapře vazbu na svého úspěšného předchůdce XF95. Nová je například střecha budky Super Space Cab, změn doznaly i horní a dolní masky chladiče, které jsou integrovány do ocelového předního nárazníku a působí robustnějším dojmem. Eleganci vozidla zvyšují volitelné xenonové světlomety s čirým sklem Lexan, protažené sdružené svítilny v nárazníku a reflektory integrované ve střeše budky Super Space Cab. Při pohledu do kabiny… Jestliže změny na exteriéru působí spíše nenápadně, již při prvním pohledu do kabiny je zřejmé, že změny interiéru jsou zásadního charakteru. Nové pojetí kabiny přitom není samoúčelné – bylo vytvořeno na základě rozsáhlého výzkumu mezi řidiči. Shromážděné poznatky o jejich potřebách a představách se staly východiskem pro práci konstruktérů. První podstatnou změnou je snížení motorového tunelu o 18 na pouhých 15 centimetrů, a to jak ve verzi Super Space Cab, tak i Space Cab. V prvním případě činí vnitřní výška nad tunelem 2,10 metru, v druhém 1,75 metru. Snížený tunel motoru umožnil zvětšit úložný prostor pod lůžkem – lze si vybrat mezi pevným úložným prostorem a jednou či dvěma zásuvkami pod lůžkem. Jedna ze zásuvek může obsahovat 45litrovou chladničku, do níž lze postavit i velké láhve. Užitečnou „drobnost“ představuje snadno přístupný držák nápojů vedle sedadla řidiče. Pokud je vozidlo vybaveno převodovkou AS-Tronic, je její ovládání umístěno na sloupku řízení pod volantem a průchod z pracovní do odpočinkové části zůstává zcela volný. U modelů s manuálním řazením lze řadicí páku pro snazší průchod sklopit. Spací kabina je vybavena dvěma velkými lůžky. Spodní jednodílná matrace o tloušťce 15 centimetrů má délku 210 centimetrů a šířku 81 centimetrů. Horní lůžko, které je přístupné pomocí elegantního hliníkového žebříku, je s rozměry 205×70×10 centimetrů rovněž dostatečně prostorné. Příjemně působí také barevné ladění interiéru a účinné osvětlení včetně oranžového nočního světla. Pracoviště řidiče Po usednutí za volant má řidič pocit, že vše je tak, jak má být, a na svém místě. Pohodlné sedadlo nastavitelné vpřed/vzad o 230 milimetrů a do výšky o 130 milimetrů spolu s polohovatelným volantem umožňuje, aby si řidič jakékoli postavy našel pohodlnou polohu. Nový volant se čtyřmi paprsky a s volitelným air- bagem nikterak nebrání pohledu na novou, elegantně a přitom přehledně řešenou přístrojovou desku. Volant je vybaven integrovanými prvky pro ovládání tempomatu, rychlosti při jízdě z kopce a mobilního telefonu, ostatní důležité funkce (například automatickou převodovku AS-Tronic) řidič ovládá ze snadno přístupných výstupků na sloupku řízení. Nové je umístění parkovací brzdy, která se nachází v palubní desce vpravo od volantu. Jednak je tak snáze přístupná, jednak se ve vozidle uvolnil podlahový prostor. Přístrojová deska je vybavena třemi konektory DIN pro montáž navigačních nebo telematických systémů a zvukové aparatury. Ovládací prvky čtyř elektrických zrcátek a stahování oken řidiče i spolujezdce jsou nyní začleněny do jediného ovládacího panelu ve dveřích. Díky všem těmto změnám se konstruktérům nového modelu XF105 bezesporu podařilo vytvořit kabinu, která řidiči nabízí nejen optimální pracovní prostředí, ale i pohodlné místo pro odpočinek. Motorizace Model XF105 pohání nový řadový šestiválec PacCar MX o objemu 12,9 litru, který vyvinula společnost DAF Trucks v Eindhovenu. Motor bude zpočátku vyráběn ve výkonových variantách 300 kW (410 k), 340 kW (460 k) a 375 kW (510 k) s maximálním točivým momentem 2000, 2300 a 2500 Nm dosažitelným v pásmu otáček od 1000 do 1500 min-1. Později přibude i varianta s výkonem 410 kW (560 k). Při konstrukci nového motoru byla použita řada technických inovací, kvalitní materiály (jako například vysokopevnostní litina Compact Graphite Iron) a vysoký stupeň integrace funkcí, což umožnilo mimo jiné vytvořit čistý zevnějšek motoru a minimalizovat počet komponentů. Nová dekompresní brzda Jacobs zvyšuje účinek motorové brzdy, a to především v provozním rozsahu otáček 1000 až 1500 min-1. Kvůli požadavkům emis- ních norem Euro 4 a Euro 5 bude vozidlo DAF XF105 vybaveno katalyzátorem DeNOx. Nová konstrukce podvozku Začlenění zásobníků vzduchu a dalších komponentů dovnitř podvozku umožnilo vytvořit další prostor pro zvýšení kapacity palivové nádrže. Díky účelně řešené vestavbě katalyzátoru DeNOx a nádrže pro látku AdBlue o objemu 50 nebo 75 litrů může být vozidlo vybaveno palivovou nádrží o objemu až 1500 litrů (maximální objem přípustný v Evropě). Stejně jako jeho předchůdce XF95 je i model XF105 vybaven elektronicky ovládanými kotoučovými brzdami a systémy ABS, ASR, řízením stability vozidla a brzdovým asis-tentem, které zvyšují bezpečnost i snadnost obsluhy vozidla. Jízdní vlastnosti K testovacím jízdám bylo připraveno devět souprav s tahači vybavenými motory všech tří výkonových řad. Dálniční úseky v kopcovitém terénu Andalusie mezi Malagou a Sevillou byly ideálním místem pro to, aby ukázaly, co skutečně dovedou. A jak v testu obstály? Pozitivní dojem zanechaly především snadná ovladatelnost, dobrý výhled z vozidla, lehce dostupné ovládací prvky, nízká vnitřní hlučnost i příjemně působící design kabiny, což vše dohromady přispívá ke zvýšení pohodlí a snížení únavy řidiče. I když byla

v náročném terénu jízda se silnějším motorem svižnější, nelze říci, že by vozidla se slabší motorizací výrazně zaostávala – všechny soupravy zdolávaly i táhlá stoupání bez potíží. Dostatečně účinný byl i celý brzdový systém. Příjemné bylo odpružení kabiny a sedadel – přestože nárazy a otřesy byly dostatečně odrušeny, řidič neztrácel pocit kontaktu s vozovkou. DAF XF105 i XF95 Nový model XF105 by měl být uveden do výroby v prvním čtvrtletí příštího roku. DAF nicméně očekává, že vzhledem k vyšší ceně motorů Euro 4 a 5 a nedostatečným pobídkám k pořizování ekologických vozidel v řadě zemí budou někteří dopravci i nadále požadovat vozidla s motory Euro 3. Model DAF XF95 bude proto dodávat do té doby, dokud po něm bude poptávka. (lan)

spinner