DAF

DAF XF je důstojným nástupcem osvědčeného modelu XF105

DAF XF je důstojným nástupcem osvědčeného modelu XF105

Nizozemská automobilka DAF zahájí letos na jaře výrobu nového tahače XF, který ve veletržní premiéře představila loni v září na veletrhu IAA v Hannoveru. Evropští motorističtí novináři dostali možnost se s novinkou v předstihu podrobně seznámit již v prosinci při předváděcích jízdách v okolí španělské Malagy.

Nový model na pohled nezapře svého předchůdce, i když omlazení jeho designu je výrazné. To podstatnější se však skrývá pod kabinou: nizozemský výrobce s novým modelem představil především nové motory Euro 6 PACCAR MX-13 s nižším objemem emisí, ale spotřebou na úrovni hospodárného konceptu Euro 5 ATe. K dalším charakteristikám novinky patří mohutný točivý moment motoru (2500 Nm) dostupný již od nízkých otáček, nový podvozek a nové uspořádání jednotlivých komponent na něm, nízké provozní náklady, servisní intervaly až 150 tisíc kilometrů, vysoká spolehlivost a palivové nádrže o objemu až 1500 litrů. Motor je koncipován na minimální životnost 1,6 milionu kilometrů. Rozšíření doznalo i řešení ATe, které zahrnuje účinné chlazení a optimalizované proudění vzduchu, novou zadní nápravu a nové stálé převody a asistent řízení jako součást standardního vybavení u všech verzí.

Třináctilitrový motor PACCAR MX-13

Základem nové generace pohonných jednotek splňujících nadcházející normu Euro 6 se stal osvědčený 12,9litrový motor PACCAR MX s technologií přímého vysokotlakého vstřikování paliva common-rail, turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek a systémem recirkulace výfukových plynů. Pokročilý systém dodatečné úpravy výfukových plynů, jehož součástí jsou katalyzátor DeNOX a aktivní filtr pevných částic (Diesel Particulate Filter), byl navržen v zájmu maximální efektivity. K jejímu dosažení slouží udržování optimálních teplot a požadovaného složení výfukových plynů po celou dobu provozu, což zároveň přispívá i k nízké spotřebě paliva. Nový motor PACCAR MX-13 Euro 6 bude výrobce dodávat ve verzích o výkonu 300 kW (410 k), 340 kW (460 k) nebo 375 kW (510 k) s točivým momentem od 2000 do 2500 Nm v rozsahu otáček 1000 do 1425 min-1. Za prioritu při vývoji nové pohonné soustavy si DAF předsevzal udržení spotřeby paliva na stejně nízké úrovni jako u motoru Euro 5 ATe, aniž by byla snížena spolehlivost a životnost (minimální předpokládaná životnost motoru je 1,6 milionu kilometrů) a aniž by se zvýšily ser-visní náklady vozidla (servisní intervaly jsou stanoveny až na 150 tisíc kilometrů).

Nová koncepce podvozku

Vyhovět požadavkům nové emisní normy Euro 6 mohl výrobce jen při využití řady nových technologií, které mají v souhrnu vyšší hmotnost než pohonný agregát Euro 5. Aby omezil nárůst pohotovostní hmotnosti a z toho plynoucí zvýšení spotřeby, vytvořil DAF nový koncept podvozku a jinak na něm rozmístil jednotlivé prvky. Příkladem může být nová a lehčí zadní náprava, která je určena i pro vozidla jedoucí v až 44tunové soupravě. Hmotnost vozidla snižuje i odpružení nápravy pomocí konstrukce Stabilink, která funguje jako příčný stabilizátor, či nová montážní deska točnice tahače a nové skříně akumulátoru. Zcela nové je také řízení ústrojí, které je uloženo na multifunkčním odlitku – převodka řízení díky tomu nepotřebuje oddělený držák. Ke snížení hmotnosti dále přispívá i nový střešní spoiler. Výsledkem všech těch-to změn je, že standardní tahač typu XF 4×2 Euro 6 je pouze o 90 kilogramů těžší než srovnatelný typ Euro 5 XF 105.

Inovovaný program ATe

Také program ATe (Advanced Transport Efficiency), s jehož pomocí se DAF dlouhodobě snaží přispívat ke snižování provozních nákladů a eliminaci negativních vlivů na životní prostředí, doznal inovací. Jedná se například o vylepšený chladicí systém s méně častým využitím větráku, zmíněné nové převodové poměry zadní nápravy či tempomat, který postupně snižuje rychlost vozidla na původně nastavenou rychlost. Dalším příkladem může být asistent řízení. Centrální displej přístrojové desky řidiče podrobně informuje o množství spotřebovaného paliva, hodnotí také jeho jízdu a způsob, jakým využívá brzdový systém, a doporučuje mu změny rychlostního stupně. K dispozici jsou i tipy, jak ušetřit palivo a provozní náklady zajištěním správného tlaku v pneumatikách, vhodnou polohou spoileru, včasným vypnutím klimatizace či naprázdno běžícího motoru.

Vše pro řidiče

Výrazných změn doznala i kabina vozidla. Díky promyšlenému uložení motoru a systému chlazení je její pod-laha jen o tři centimetry výše než u modelu XF105, ve výšce 1,47 metru. To umožnilo vytvořit kabinu o celkovém objemu více než 12,6 m3 (verze Space Cab), která byla v době prezentace nového modelu na IAA podle výrobce vůbec nejprostornější na trhu. Kabina je vybavena například novými sedadly, novým volantem, rozměrnějším lůžkem a závěsem kabiny, který lépe absorbuje energii nárazu. K větší bezpečnosti osádky přispívají mimo jiné lepší výhled z kabiny s menším počtem slepých míst, nová vnější zpětná zrcátka a vylepšený nouzový brzdový systém. Práci řidiči usnadňuje a možnost jeho zbytečného rozptylování snižuje i přeskupení a dobrá viditelnost jednotlivých přepínačů. Velkým přínosem pro bezpečnost je rovněž systém řízení stability vozidla (VSC), který předchází smyku a převrácení vozidla – je součástí standardního vybavení. Volitelné jsou pak adaptivní tempomat (ACC) a varování před čelní kolizí (FCW). Během letošního roku bude k dis-pozici i pokročilý pohotovostní brzdový systém (AEBS), který zpomaluje vozidlo nezávisle na řidiči a v případě nouzové situace jej zabrzdí úplně.

Jízda pro budoucnost

První jízda s modelem, který navazuje na úspěšného předchůdce, je očekávána vždy s velkým napětím. Naše první dojmy po vstupu do kabiny byly veskrze příjemné. Pohodlná sedadla, elegantní interiér, všechny prvky tam, kde je řidič očekává, a po nastartování motoru a rozjetí i další příjemné překvapení v podobě skvělého výhledu z vozidla. Trasa testovacích jízd byla zvolena tak, že si řidiči mohli přistavená vozidla vyzkoušet prakticky na všech druzích terénu a přesně v takových provozních situacích, jaké jsou pro kamionovou dopravu charakteristické. Výkon vozidel, nízká hlučnost v kabině (jediný zvuk, který byl trochu patrný, pocházel od větru proudícího kolem budky), manévrovací schopnosti, to vše odpovídalo požadavkům kladeným na vozidlo, s nímž přední světový výrobce předjímá již i očekávané budoucí požadavky silniční nákladní dopravy.

(lan)

spinner