DAF otevřel moderní zkušebnu na měření hluku

DAF Trucks

Technické centrum společnosti DAF v nizozemském Eindhovenu uvedlo v červnu do provozu novou moderní zkušebnu na měření hluku. V zařízení lze provádět všechny druhy měření hluku, oznámilo české zastoupení značky. DAF již jedno vlastní zařízení na měření vnějšího hluku vozidel provozoval, a to na své zkušební dráze v Sint Oedenrode (zhruba 23 kilometrů od Eindhovenu). Teprve nové centrum v sídle společnosti v Eind-hovenu mu však umožní provádět měření hluku v plném rozsahu po-dle nejnovějších technologických norem. Vysoce moderní zkušebna na měření hluku byla postavena přímo v těsném sousedství oddělení vývoje motorů a laboratoře motorů DAF.

Přísnější požadavky V roce 2007 začnou v Evropě platit nové požadavky na hlučnost vozidel, včetně přísnějších limitů na maximální hladiny hluku. Také budoucí evropské nároky na objem emisí (Euro 4 a 5) ovlivní hlučnost motorů v důsledku nutnosti instalace nových výfukových systémů. DAF kromě toho usiluje o další zvýšení pohodlí řidiče, k němuž přispívá i nižší hlučnost.

Čtyři různé místnosti Nová budova je rozdělena na čtyři místnosti. V místnosti, v níž se připravují měření, je uloženo zařízení pro zkušební stolice a zařízena malá dílna. Technická místnost obsahuje topné a větrací zařízení v kombinaci se zařízením na simulaci větru. Po-dle potřeby zařízení vyprodukuje až 45 tisíc metrů krychlových vzduchu za hodinu a může simulovat rychlost větru až 40 km/h. Měření hluku se řídí z ovládací místnosti, zatímco vlastní testy se provádějí ve zkušební místnosti (21×21 m). K simulaci reálných jízdních podmínek byla do zkušební místnosti nainstalována vodní brzda, která na hnací ústrojí vyvíjí zátěž srovnatelnou s jízdou po silnici. Pro její chlazení a veškeré externí chlazení motorů byla v centru vybudována vodní nádrž s kapacitou 21 tisíc litrů.

ISO asfalt Povrch zkušební místnosti tvoří speciální ISO asfalt, který má stejné vlastnosti jako povrch dráhy pro měření hluku na zkušebním okruhu DAF, což umožňuje získávat srovnatelné výsledky měření. Dalším zajímavým prvkem je obložení stěn, které se skládá z nehořlavých panelů o několika vrstvách. Obložení okamžitě pohlcuje jakýkoli hluk, což je základní požadavek pro provádění přesných měření. Aby se eliminovalo riziko vnějšího hluku, betonové zdi budovy jsou silné 20 centimetrů a jednotlivé vstupní dveře do zkušební místnosti mají hmotnost přesahující tisíc kilogramů. Všechna mechanická zařízení v budově (chlazení, ohřev a ventilace) jsou pokud možno ve verzích s nízkou hladinou hluku. Díky nové budově na měření hluku může DAF provádět veškerá měření hluku nezbytná pro vývoj moderních nákladních vozidel. (mt)

spinner