DAF Trucks

DAF na příští rok připravil sérii změn vozidel řad CF a XF105

Nizozemský výrobce nákladních vozidel DAF Trucks představil návštěvníkům zářijového veletrhu IAA v Hannoveru v předstihu změny, jichž v příštím roce doznají jeho výrobní řady CF a XF105. Inovace se budou týkat jak pracoviště řidiče, tak pohonného ústrojí a bezpečnostních systémů.

Výrobu vlajkové lodi značky DAF – řady XF105 – výrobce zahájil v roce 2006. Vozidlo s novým exteriérem, kabinou i koncepcí šasi a třináctilitrovým motorem PACCAR MX Euro 4 a 5 s výkonem až 375 kW (510 k) nastolilo nový standard v nabídce společnosti DAF pro kamionovou dopravu a získalo ocenění Truck of the Year 2007. Do konce srpna letošního roku již DAF prodal více než 65 tisíc vozidel této řady.

Sériovou výrobu inovovaných řad CF a XF105 DAF zahájí v červnu příštího roku. Velký důraz klade na nový přitažlivý design kabiny. Mimo jiné pro ni zvolil nové materiály a barevná schémata – například u palubní desky vozidla XF105 Super Space Cab bude k dispozici dvoubarevná kombinace s tmavšími tóny v horní části a světlejšími v dolní. Na zadní stěně tohoto modelu je umístěn ovládací panel topení a vnitřního osvětlení, který umožňuje ovládat i střešní okno z lůžka. Všechny nové modely CF a XF105 budou mít nová pohodlná sedadla.

Informace o provozních charakteristikách vozidla a o trase se budou na palubní desce znázorňovat v jednom z 35 pěti jazyků; dosud jich bylo jen čtrnáct.

Změny v pohonném ústrojí

Další charakteristikou modelů DAF CF a XF105 v provedení 2009 je vylepšené pohonné ústrojí založené na 9,2litrovém motoru PACCAR PR u vozidel CF75 a 12,9litrovém motoru PACCAR MX u vozidel CF85 a XF105.

Motory poskytují vysoký točivý moment ve velkém rozsahu otáček, takže k provozu stačí menší počet převodových stupňů. DAF proto pro nová vozidla nabízí ve standardní výbavě novou dvanáctistupňovou manuální převodovku (ZF Ecosplit), která vedle toho, že díky menšímu počtu stupňů snižuje zatížení řidiče, je také o 30 kg lehčí než současná šestnáctistupňová převodovka. Může být doplněna o nový intardér o výkonu 500 kW (u vozidel CF85 a XF105) s kratší reakční dobou. Aby provozovatel mohl plně využít všech předností pohonného ústrojí, DAF také rozšířil nabídku poměrů zadní nápravy, včetně verze vhodné pro soupravy typu low-deck.

Stolitrová nádrž na AdBlue

Podobně jako většina předních výrobců nákladních vozidel využívá také DAF pro splnění emisních norem technologie SCR vyžadující kapalinu AdBlue. Vzhledem k tomu, že mnoho dopravců ji tankuje ve vlastních provozech, DAF začne od června nabízet pro vozidla CF a XF105 nádrže na AdBlue nejen o objemu 50 a 70 litrů jako dosud, ale i novou velkou nádrž na 100 litrů, která operační rádius vozidla zvýší na šest tisíc kilometrů.

Větší důraz na bezpečnost

Od června si budou moci zákazníci vozidla řad CF a XF105 objednat také s adaptibilním tempomatem (ACC – Adaptive Cruise Control) a systémem výstrahy před čelní srážkou (FCW – Forward Collision Warning). Systém ACC pomocí radaru umístěného za roštem masky monitoruje pohyb vpředu jedoucích vozidel a automaticky upravuje rychlost. Pokud je při brzdění zapotřebí i zásah řidiče, vydá systém výstražný vizuální signál. Také systém FCW využívá při rychlosti nad 15 km/h radaru, na rozdíl od ACC jej však řidič nemůže vypnout. Na nebezpečí hrozící srážky upozorňuje vizuálním i akustickým signálem.

DAF nabízí systémy ACC a FCW pro vozidla, která jsou vybavena automatizovanou převodovkou AS-tronic, vzduchovým odpružením zadní nápravy a motorovou brzdou MX nebo intarderém. (lan)

www.daftrucks.com

spinner