24. června 2004
Detailně se seznámit s akčním modelem DAF LF45<12 t International, navštívit některé partnery společnosti DAF Trucks CZ, s. r. o., a na vlastní kůži si vyzkoušet práci řidičů mezinárodní kamionové dopravy – to vše mohli novináři odborných periodik, kteří se v květnu zúčastnili dvoudenní prezentační akce značky DAF.
Podle marketingového ředitele společnosti DAF Trucks CZ Rostislava Ovčarika se DAF v uplynulých letech stal významným dodavatelem vozidel do 7,5 tuny celkové hmotnosti. Jeho model DAF LF45<12 t je jedním z nejprodávanějších ve své třídě.
Akčním modelem LF45<12 t DAF zareagoval na změnu poptávky a přesun zájmu dopravců k těžším vozidlům s hmotností do 12 tun, která jim umožňují zvětšit přepravní kapacitu. Zároveň jim přinášejí řadu finančních výhod – ať již v podobě nižších dálničních poplatků a nižší sazby silniční daně v ČR a SR či menšího nebo nulového mýta v zemích západní Evropy.
DAF je podle Rostislava Ovčarika prvním importérem, který dopravcům nabídl kompletní vozidlo s celkovou hmotností do 12 tun – tedy podvozek LF45, integrovaný spací modul Pony a valníkovou nástavbu s plachtou. Dopravci si mohou vybírat ze dvou kabin; u každé pak dále ze dvou rozvorů a dvou délek nástavby – od 6,6 do 7,4 metru. DAF Trucks CZ předpokládá, že letos prodá v ČR a SR až 250 vozidel DAF LF45 s celkovou hmotností do 12 tun ve specifikaci pro mezinárodní dopravu.
Dvoudenní jízda po Evropské unii
Trasa okružní jízdy začala u firmy Pony Auto trend v Rybářích u Hranic na Moravě a společnosti PARAGAN v Hranicích-Drahotuších, odkud pokračovala přes moravské obce na Slovensko. Po noční přestávce v Pezinku se kolona druhý den vydala přes Bratislavu do Vídně a přes Břeclav do Brna a dále směrem na Prahu.
Všechna přistavená vozidla byla nová – měla najeto jen pár set kilometrů. Přestože byla plně naložena a jelo se v plném provozu, nebylo tudíž možné hovořit o testu v pravém slova smyslu. I tak však mohli řidiči konstatovat, že jízdní vlastnosti vozidel, výkon motoru, příznivý průběh točivého momentu, nízká vnitřní hlučnost, pohodlí v kabině – vše vyhovovalo nárokům kladeným na vozidlo pro mezinárodní dopravu. Trasa vedla členitým terénem a nevyhýbala se ani městským aglomeracím. Mohli jsme ocenit nejen výkonný motor, ale i manévrovací vlastnosti vozidla, které bylo vyvinuto původně pro rozvážkovou dopravu. Ti, kdo strávili noc ve svých vozidlech, se na vlastní kůži mohli přesvědčit, že spací moduly Pony Fantasy jsou nejen líbivé, ale že byly vyvinuty především s cílem poskytnout řidičům maximální možné pohodlí.
Zajímavá byla také zkušenost z průjezdu hranic – byli jsme rádi, že doby, kdy se před hraničními přechody tvořily mnohahodinové fronty nákladních vozidel, jsou již minulostí. Při přejezdu česko-slovenské hranice se sice zdálo, že kontrolní orgány si ještě zcela nezvykly na svou novou, méně významnou roli, ale i tak odbavení probíhalo rychle a plynule, slovensko-rakouskou hranici nákladní vozidla projela dokonce rychleji než osobní. Celá cesta byla koncipována tak, abychom se mohli seznámit také s některými firmami, které se na výrobě akčního modelu DAF podílejí.
Pony Auto Trend
Právě v den návštěvy u výrobce spacích modulů a spoilerových modulů, firmy Pony Auto Trend, s. r. o., opustilo montážní halu vozidlo s osmitisícím spacím modulem Pony Fantasy – tato řada charakteristická nezaměnitelným designem byla uvedena na trh v roce 1995.
Integrované spací moduly lze využít ve vozidlech všech hmotnostních kategorií. Nejžádanější jsou však pro vozidla s celkovou hmotností od 3,5 do 12 tun, u nichž dopravci potřebují co největší užitečnou hmotnost. Krátká budka se spacím modulem poskytuje více prostoru pro vlastní ložnou plochu a modul navíc zlepšuje aerodynamické vlastnosti vozidla, tedy i spotřebu, a minimalizuje náklady na ubytování řidiče.
Výrobní sortiment Pony Auto Trend začíná u jednolůžkových spacích modulů Pony Fantasy I, určených pro vozidla s hmotností od 3,5 do 6,5 tuny. Letos firma uvedla v tomto segmentu novinku – prostorově bohatě dimenzovaný dvoulůžkový model s označením Pony Fantasy M.
Další rozměrovou řadu představují moduly s označením Pony Fantasy II, a především nejprostornější modely Pony Fantasy IIXXL. Pro vozidlo s dlouhou kabinou firma nabízí speciální střešní moduly Pony Fantasy Space Master, které jsou kombinací tzv. vysoké střechy a spacího modulu. Pro rozšiřující se východní trhy a pro krátkodobě užívaná vozidla, u nichž při výběru spacího modulu rozhoduje především cena, představila společnost Pony Auto Trend na letošním Autotecu řadu Pony Fantasy Basic. Součástí nabídky společnosti jsou i spoilery – například v roce 2002 rozšířila škálu svých výrobků o aerodynamické integrované spoilerové moduly Wind Master.
Pony Auto Trend dnes disponuje silným výrobním a vývojovým týmem, který čítá 60 pracovníků. Respektuje požadavky na řízení jakosti podle normy ISO 9001:2000 a homologační předpisy pro evropský trh, v souladu s certifikátem TÜV Automotive.
Vzhledem k tomu, že cesta kolony vozidel DAF vedla i přes Slovensko, mohli jsme se se-tkat také se slovenským zástupcem firmy, který potvrdil výjimečné postavení firmy v daném segmentu v SR.
PARAGAN
Druhá zastávka cesty byla v Hranicích-Drahotuších u firmy PARAGAN, s. r. o., která vyrábí nástavby a přípojná vozidla. Vznikla v roce 1990, kdy začala s výrobou prvních menších přívěsů. V návaznosti na rostoucí poptávku v roce 1997 postavila první výrobní halu v Drahotuších, což se stalo prvním krokem k postupnému rozšiřování výroby o větší přívěsy, přepravníky a skříňové či valníkové nástavby všech typů. Postupně přikročila také k výrobě návěsů. Již o rok později otevřela druhou halu, která umožnila soustředit výrobní potenciál
nejen na sériovou výrobu, ale i na speciální nástavby zhotovované přímo podle přání zákazníků. Celkový rozvoj všech služeb včetně servisních vedl k výstavbě třetí haly, která byla dokončena na počátku roku 2002.
V současné době se společnost zaměřuje na další zvyšování kvality – upřednostňuje například nové, kvalitnější materiály a moderní technologické postupy. Systém řízení jakosti firmy (od návrhu a vývoje až po prodej výrobku) byl loni v září certifikován podle normy ISO 9001:2001.
V rámci restrukturalizace firmy vznikl také samostatný servisní úsek, který zajišťuje nejen záruční a pozáruční opravy nástaveb a přívěsů vlastní i cizí výroby, ale také prodej náhradních dílů včetně zásilkové služby.
Nabídka společnosti PARAGAN zahrnuje širokou škálu výrobků – od přívěsů všech hmotnostních kategorií přes valníkové a skříňové nástavby až po speciální nástavby. Do těch se řadí například přepravníky koní, psů, přepravníky pro motoristické sporty, pojízdné dílny a pneuservisy, pojízdné prodejny a cateringová či odtahová vozidla. PARAGAN zajišťuje například také přestavby vozidel na tahače návěsů, úpravy a demontáže skříní či výrobu návěsů pro hmotnostní kategorii daného tažného vozidla. Letos v Brně na Autotecu představila firma nový valníkový návěs s celkovou hmotností 23 tun (viz str. 10), čímž vstoupila i do segmentu středních návěsů. PARAGAN se úspěšně prosazuje nejen na tuzemském trhu, ale i v zahraničí – zajišťovala například výrobu speciálních armádních přívěsů pro jednotky NATO.
D.I.L.A.N. Servis
Další zastávkou kolony vozidel DAF bylo prodejní a servisní centrum společnosti D.I.L.A.N. Servis, s. r. o., v Pezinku. Její historie sahá do roku 1995, kdy byla založena společnost Milan Horváth, D.I.L.A.N. V názvu firmy je skryto původní nasměrování aktivit: D – DAF, I – IVECO, L – LIAZ, A – Aluvan a N – nástavby. Spolupráce se značkou DAF dospěla i k podpisu oficiální dealerské smlouvy pro prodej a servis na Slovensku. Logickým rozšířením aktivit společnosti byla autorizace pro výrobu a montáž nástaveb, především ve spolupráci s renomovaným výrobcem Aluvan. Požadavky trhu, tlak na servisní činnost, stanovené dealerské standardy i vlastní snaha investovat do modernizace společnosti vedly v roce 2001 k výstavbě prodejního a servisního centra v Pezinku. Od loňského roku již společnost působí pod novým názvem – D.I.L.A.N. Servis, s. r. o.
Prodejní oddělení reprezentuje šest obchodníků, kteří spolupracují s renomovanými leasingovými společnostmi. Servisní středisko umožňuje provádět současně servis (záruční i pozáruční) osmi vozidel. Zajišťuje také dodávky náhradních dílů do 48 hodin a nástavbářské dílně nabízí kapacitu pro montáž valníkových a skříňových nástaveb.
S ohledem na vytíženost dopravců pracuje servisní středisko ve dvou-směnném provozu, a to i o sobotách. Kromě toho také plní v rámci svého regionu funkci 24hodinového ITS servisu, který je připraven v případě potřeby kdykoli zasáhnout. Servis zákazníkům nabízí také poskytování garancí platby za bezhotovostní technickou pomoc při poruchách během jízd po Evropě, samozřejmě při splnění základních partnerských předpokladů. Portfolio vozidel DAF, která firma D.I.L.A.N. Servis dodala během celé své historie na slovenský trh, dnes představuje zhruba 360 vozidel ve všech segmentech.
Shell
Společnost DAF Truck CZ těsně spolupracuje i s akciovou společností Shell Czech Republic, která zajišťovala pohonné hmoty také pro dvoudenní jízdu vozidel DAF. Její zástupci využili zastávky v Pezinku k prezentaci nabídky produktů a služeb společnosti pro dopravce.
První obchodní kontakty značka Shell s Českou republikou navázala již ve 20. letech minulého století. Od roku 1956 byla na českém trhu zastoupena prostřednictvím podniků zahraničního obchodu, v roce 1991 vznikla samostatná firma Shell Czechoslovakia, a. s., z níž se v roce 1993 v