13. června 2012

S poslední premiérou udělala značka Dacia díru do světa: její model Duster je od uvedení na trh v roce 2010 pevně v čele českého žebříčku nejprodávanějších dovážených SUV. Další novinka rumunské provenience by mohla způsobit průvan zase na trhu víceúčelových vozidel. Nový MPV s označením Lodgy Dacia jako svůj sed-mý model oficiálně uvede na trh v polovině června.
Hlavní charakteristiky nového modelu, který importér novinářům představil s předstihem již v květnu, jsou dostatek prostoru, praktičnost, ale zejména finanční dostupnost. Jeho cena ještě není zcela definitivně stanovena; podle generálního ředitele Renault ČR, s. r. o., Bernarda Chrétiena by však předběžně měla u základní verze bez klimatizace začínat na zhruba 220 tisících Kč.
S délkou 4,50, šířkou 1,75 a výš-kou 1,68 metru model v pěti- nebo sedmimístném provedení nabízí rozměry MPV segmentu C za cenu malého MPV. Mimořádně zajímavý poměr ceny a výkonu by mohl oslovit jak početnější rodiny, tak zájemce o přepravu rozměrnějšího nákladu. Rozvor náprav 2810 milimetrů slibuje dostatek místa i pro cestující v druhé řadě. Objem zavazadlového prostoru se podle zvolené konfigurace pohybuje od 207 se sedmi cestujícími přes 827 v pětimístném provedení až po úctyhodných 2617 litrů v dvoumístné konfiguraci s vyklopenou lavicí ve druhé řadě.
Lodgy budou pohánět dva zážehové motory – 1,6 MPi o výkonu 60,5 kW a od léta i nový 1,2 Tce o výkonu 85 kW (známý z nových modelů Renault Mégane a Renault Scénic) – a jeden vznětový motor 1,5 dCi ve dvou výkonových variantách, 66 a 79 kW.
Čtyři úrovně výbavy
Na platformě modelu Logan výrobce sice zatím nic nezměnil, ale vhodně volenými opatřeními ales-poň snížil provozní hluk. A i když cílí v první řadě na zákazníky, kteří dávají přednost co nejnižší ceně, Dacia ve vlastnictví a pod taktovkou Renaultu postupně zvyšuje také úroveň výbavy i v modelech s rumunskou značkou. V České republice bude nový Lodgy nabízet ve čtyřech úrovních výbavy; nejvyšší z nich bude zahrnovat i elektronický stabilizační systém, dotykový displej navigace a ovládání rádia zabudovaný do palubní desky. Celý nový multimediální systém Media Nav, jehož součástí je sedmipalcový dotykový displej, navigace, rádio se vstupem USB pro připojení externích zařízení a bezdrátovou technologii Bluetooth® pro telefonování, by měl české zájemce přijít jen na 10 800 Kč.
Z bezemisní továrny v Tangeru
Novinka se nebude se vyrábět v kapacitně již omezené továrně nedaleko rumunské Pitesti, nýbrž ve zcela novém závodě, který aliance Renault Nissan letos v únoru otevřela v těsné blízkosti marockého přístavu Tanger. Díky optimalizaci spotřeby energie a využívání energie z obnovitelných zdrojů zařízení prezentuje jako první závod na výrobu automobilů s nulovými emisemi CO2 a bez jakýchkoli odpadních vod. Jeho roční výrobní kapacita je zatím omezena 160 tisíci vozidel, do budoucna ji však aliance plánuje zvýšit až na 340 tisíc.
Závod, který by měl při výrobě i distribuci hotových vozidel těžit z těsné blízkosti přístavu Tanger, bude zásobovat veškerý evropský a středomořský trh vozidly značek Dacia a Renault. Aliance na něj vynaložila celkové investice kolem jedné miliardy €.
Renesance značky Dacia
Dacia po převzetí francouzskou automobilkou Renault uvedla na trh již šest nových modelů (Logan, Logan MCV, Sandero, Logan Van, Logan Pick-up a Duster) a zaznamenala s nimi obrovský nárůst odbytu. Zatímco ještě v roce 2004 prodala necelých 23 tisíc vozidel, loni jich bylo již 814 tisíc. V současné době tak zajišťuje již plných 30 procent celého odbytu skupiny Renault. Renaultu se podařila i ofenziva na poli kvality: letos v únoru se Dacia umístila na prvním místě v průzkumech spolehlivosti mezi spotřebiteli v pěti evropských zemích (Belgii, Španělsku, Francii, Itálii a Portugalsku).
V České republice se odbyt vozidel značky Dacia od roku 2006 zvýšil více než šestinásobně a loni překročil hranici čtyř tisíc kusů. Nejvýrazněji se na českém trhu uchytil model Duster, který se stal nejprodávanějším dováženým SUV.
Od jeho uvedení na trh v roce 2010 si jej čeští zákazníci koupili 3550 kusů.
Luboš Spálovský