8. srpna 2025, red

9.8. - Poskytovatel logistických služeb Dachser se i nadále spoléhá na bateriově elektrické nákladní vozy od společnosti Mercedes-Benz Trucks. Společnost se sídlem v Kemptenu/ Allgäu nedávno převzala prvních sedm z celkem patnácti plně elektrických nákladních vozidel eActros 600 pro dálkovou dopravu v závodě Mercedes-Benz Wörth am Rhein.
Vozidla jsou součástí transformačního procesu směrem k udržitelnější logistice ve společnosti Dachser a v budoucnu budou využívána v dálkové přepravě v rámci sítě logistického poskytovatele přeprav běžného nákladu v pobočkách Hamburk, Malsch, Dortmund a Freiburg. Osm dalších vozidel má být do poboček a servisním partnerům společnosti Dachser dodáno v nadcházejících měsících.
Winfried Sorg, vedoucí centra užitkových vozidel Mercedes-Benz Neu-Ulm, uvedl: „Předání prvního vozu eActros 600 společnosti Dachser je důležitým krokem na naší společné cestě k bezemisní logistice. Začleněním vozidel eActros 600 do běžného provozu vysílá Dachser silný signál pro udržitelnější dopravní řešení a zdůrazňuje svou roli hnací síly pro přechod k bezemisní logistice v Evropě.“
Alexander Tonn, provozní ředitel (COO) pro silniční logistiku ve společnosti Dachser, řekl: „Zvýšení využívání elektrických nákladních vozidel na dálkových trasách je jednou z našich priorit. Neustále prosazujeme praktické využití nákladních vozidel s nulovými emisemi a eActros 600 je pro to další důležitou součástí.“ Společnost Dachser již před deseti lety použila první elektricky poháněná vozidla v rozvážkové logistice, zpočátku na poslední míli, ale nyní i na trasách delších než 500 kilometrů. Celkem jezdí na různých evropských trasách více než 140 elektrických nákladních vozidel společnosti Dachser.
V rámci své strategie ochrany klimatu tento poskytovatel logistických služeb od roku 2019 úzce spolupracuje se společností Mercedes-Benz Trucks, mimo jiné i v rámci zákaznických zkoušek předsériových vozidel a prototypů eActros 300. V té době byl Dachser jedním z vybraných zákazníků, kteří s prototypem eActros získali cenné zkušenosti již v rané fázi vývoje, a proto se o důležité poznatky podělili s vývojovým týmem Mercedes-Benz Trucks. Od konce loňského roku používá dceřiná společnost Dachseru Brummer již dvanáct vozidel eActros 600 – další příklad úspěšného partnerství se společností Mercedes-Benz Trucks.
Na podporu většího praktického využití elektrických nákladních vozidel ve společnosti Dachser nabízí Daimler Truck Financial Services Germany (DTFSD) servisní leasing pro plně elektrická vozidla. Služba Leasing Complete kombinuje leasing, individuální servisní smlouvy a volitelné digitální služby Fleetboard – včetně sledování úrovně nabití baterie, stavu nabíjení nebo historie nabíjení elektrických nákladních vozidel – a vytváří tak přidanou hodnotu a transparentnost pro provozovatele vozových parků.
O eActrosu 600
Společnost Mercedes-Benz Trucks oslavila koncem listopadu loňského roku v závodě Mercedes-Benz ve Wörthu uvedení modelu eActros 600 do sériové výroby. Dodávky zákazníkům začaly v prosinci 2024. Elektrická vlajková loď společnosti Mercedes-Benz Trucks již několikrát prokázala své schopnosti v reálných podmínkách: v praxi u zákazníků a v rámci „eActros 600 European Testing Tour 2024“, 15 000 kilometrů dlouhé plně elektrické vývojové cesty celkem 22 zeměmi a „European Testing Tour Winter 2025“ na přibližně 6 500 kilometrech severní Evropou, přičemž každá cesta měla celkovou hmotnost soupravy 40 tun. Kromě toho byl elektromobil zvolen „Mezinárodním nákladním vozem roku 2025“. Toto ocenění je nejvýznamnějším oceněním v oboru a každoročně jej uděluje organizace International Truck of the Year ( IToY ), kterou tvoří 24 novinářů specializujících se na užitková vozidla z Evropy.
Vysoká kapacita baterie přes 600 kilowatthodin – odtud modelové označení 600 – a nová, obzvláště účinná elektrická hnací náprava vyvinutá ve vlastním vývoji značky umožňují modelu eActros 600 dosáhnout dojezdu 500 kilometrů [ 1] bez mezidobí. Tohoto dojezdu je dosaženo za velmi realistických a praktických podmínek s celkovou hmotností soupravy 40 tun, která může být v závislosti na stylu jízdy a trase i výrazně překročena. eActros 600 dokáže ujet dokonce i více než 1 000 kilometrů denně. Mezidobíjení během zákonných přestávek řidiče to umožňuje, pokud jsou k dispozici možnosti nabíjení.
eActros 600 má tři bateriové bloky, každý s kapacitou 207 kWh [ 2]. Ty nabízejí celkovou instalovanou kapacitu 621 kWh. Baterie jsou založeny na technologii lithium-železitophosfátových článků (LFP) a vyznačují se dlouhou životností. Vývojoví inženýři společnosti Mercedes-Benz Trucks navrhli eActros 600 tak, aby splňoval stejné požadavky na odolnost vozidel a komponentů jako srovnatelný konvenční těžký Actros pro dálkovou dopravu. To znamená až 1,2 milionu kilometrů za deset let provozu. Po této době používání by měl být stav baterie stále nad 80 procenty. Na rozdíl od jiných technologií bateriových článků lze s technologií LFP využít i více než 95 procent instalované kapacity. To umožňuje vyšší dojezd se stejnou instalovanou kapacitou baterie. Vozidlo je technicky navrženo pro celkovou hmotnost soupravy až 44 tun. Se standardním návěsem má eActros 600 v EU užitečné zatížení přibližně 22 tun. Mohou existovat případy, kdy národní legislativa povoluje vyšší užitečné zatížení.
(red)
Foto: Daimler Truck