15. března 2007
Novela německého silničního zákona a legislativa na trzích v sousedních zemích společně přispívají k výraznému zvyšování poptávky po speciálních zimních pneumatikách pro užitková vozidla. Německý koncern Continental jich loni jen v České republice prodal meziročně o 40 procent více; v Německu se jeho odbyt v tomto segmentu dokonce zdvojnásobil. Poptávka po bezpečnějších pneumatikách ovšem roste na všech evropských trzích, a to především mezi provozovateli velkých autoparků. V Rakousku jsou nyní již zimní pneumatiky povinné a v SRN je v zákoně zakotvena povinnost vybavit vozidlo v zimních podmínkách „odpovídajícími“ pneumatikami, připomněl na konci února v Praze ředitel koncernu Continental pro marketing pneumatik pro užitková vozidla v Evropě Michael Karpiun. A o jednotné legislativní úpravě se podle něj uvažuje i na úrovni Evropské unie. Continental jako průkopník výroby zimních pneumatik hodlá hrát při jejich propagaci významnou roli. Jako vůbec první výrobce je uvedl na trh již před sedmdesáti lety. Technologie jejich výroby od té doby výrazně pokročila: místo pouze hlubokého dezénu jako v roce 1937 mají dnes zimní pneumatiky pro nákladní vozidla a autobusy blokově strukturovaný dezén s jemnými lamelami, který potřebné protiskluzové vlastnosti na sněhu a ledu zajišťuje v kombinaci se speciální směsí. Cíl vývoje pneumatik vhodných pro zimní podmínky, v němž německý výrobce zúročuje know-how z výroby pneumatik pro osobní vozidla, však zůstává stále stejný – zvyšování bezpečnosti na silnicích. Poptávka se zvyšuje v celé Evropě Až do loňska byly pro Continental tradičním trhem pneumatik označených sněhovou vločkou skandinávské země, ale loni pozici nejvýznamnějšího trhu převzalo Německo. Zatímco ve Švédsku a Norsku se jejich odbyt zvýšil zhruba o dvacet procent, v Německu se téměř zdvojnásobil. Výrazně se ovšem zvyšuje poptávka také v Itálii, Francii, Nizozemsku a Španělsku. „V některých částech Evropy jsme ani nebyli schopni pokrýt prudký nárůst poptávky,“ konstatoval již dříve vedoucí oddělení prodeje pneumatik pro užitková vozidla Herbert Mensching. „Ale nebyli jsme sami,“ dodal. Continental vychází poptávce vstříc dvěma základními výrobními řadami – skandinávskou určenou pro extrémní zimní podmínky na severu Evropy a alpskou. Obě podle Michaela Karpiuna díky své konstrukci, použité směsi a trakčnímu chování jednoznačně zvyšují úroveň bezpečnosti na silnicích. „I pneumatiky určené do alpského regionu nabízejí výrazně lepší trakční vlastnosti – na sněhu o sedmnáct a na ledě o dvanáct procent,“ uvedl. „Čeští dopravci budou zimní pneumatiky i přes vyšší provozní náklady ve stále větší míře používat kvůli legislativě v okolních zemích, současně se však také bude zvyšovat jejich povědomí o bezpečnosti,“ uvedl jednatel české dceřiné společnosti koncernu – Barum Continental – Roman Hančík. „Jednoznačně by již dnes měly být používány při přepravách nebezpečných věcí, při nichž je absolutní prioritou bezpečnost,“ dodal. Zatím se v České republice podle ředitele divize Market Česko Barum Continental Antonína Vetešníka zvyšuje zájem o zimní pneumatiky především na straně provozovatelů velkých flotil. „Správci parků si to umějí spočítat a stále více jich bude i na nákladních vozidlech střídat letní a zimní pneumatiky,“ řekl.
(spa)