13. listopadu 2003
Po přísných provozních zkouškách, které se konaly v květnu v Bavenu nedaleko italského Lago Maggiore, rozhodla i letos porota, složená ze čtrnácti odborných novinářů z předních evropských periodik zaměřených na autobusy, o udělení titulu Coach of the Year. Díky rovnosti hlasů si cenu pro příští rok poprvé v historii soutěže na slavnostním vyhlášení jejích výsledků u příležitosti otevření veletrhu Busworld v Kortrijku odnesli zástupci dvou výrobců – švédské Scanie za dálkový luxusní turistický autobus Scania Irizar PB a německého MAN za autokar Lion’s Star.
Scania cenu získala vůbec poprvé ve své historii. Její vítězný Scania
Irizar PB je čtyřhvězdičkový, 12 metrů dlouhý dvounápravový autokar v provedení se 44 sedadly, postavený na podvozku Scania K124 EB s nezávislým zavěšením předních kol a poháněný dvanáctilitrovým motorem Scania o výkonu 313 kW.
Porota volbu zdůvodnila mimo jiné nízkou spotřebou paliva, vynikající ovladatelností, vysokým standardem pohodlí, propracovanou filozofií bezpečnosti a v neposlední řadě také estetickým vzhledem vozidla.
„Toto ocenění dokazuje, že společně s naším partnerem, firmou
Irizar, vyrábíme vysoce konkurenceschopný produkt v segmentu dálkových luxusních turistických autobusů,“ uvedl k tomu senior viceprezident společnosti Scania, divize Autobusy, Robert Sobocki.
„V posledních letech prošla výroba a prodej autobusů komplexní reorganizací. Udělení ceny Coach of the Year 2004 potvrzuje opodstatněnost těchto změn a kromě toho je také výraznou motivací pro evropskou autobusovou divizi Scania,“ dodal.
Scania a Irizar těsně spolupracují již devět let a vyvíjejí společné aktivity v 15 zemích. Náhradní díly Irizar jsou například distribuovány v poprodejní síti Scania. Na veletrhu vystavili vedle oceněného PB v různých délkách také model Century a meziměstský Scania OmniLine.
Elegance především
Dva roky po své světové premiéře právě v Kortrijku si titul odnesl také autobus Lion’s Star mnichovského výrobce MAN. Podle vyjádření mezinárodní jury ji přesvědčil především nevtíravý, decentní design modelu. Jeho vzhled určuje velké čelní sklo z jednoho kusu, bezešvá karoserie a nápaditá boční okna. Vpředu mu dominuje elegantní mřížka chladiče. V interiéru MAN uplatnil zaoblené hrany a povrchy a maximum vzdušnosti. Uzavřené schránky na zavazadla nad hlavami cestujících připomínají interiér letadla.
Další body jury modelu připsala za řešení pracovního místa řidiče s pohodlným sedadlem a přehledným rozdělením palubní desky. Úroveň pohodlí pro cestující a nízká hodnota spotřeby pak definitivně rozhodly.
(spa)