Česká plynárenská unie

CNG je nejperspektivnějším alternativním palivem

CNG je nejperspektivnějším alternativním palivem

Podle studie Asociace petrolejářského průmyslu a obchodu ČR (APPO) čeká stlačený zemní plyn (CNG) jako palivo pro dopravu velká budoucnost. Loňská spotřeba 10 milionů m3 CNG by podle ní do roku 2030 měla vzrůst na 1,8 miliardy m3. To bude sice ve srovnání s objemem prodaných ropných pohonných hmot nárůst jen zhruba o čtvrtinu, ale žádné jiné alternativní palivo takový růst nečeká, uvedla v polovině března Česká plynárenská unie (ČPU).

Letos je tomu pět let, co byla uzavřena dobrovolná dohoda mezi plynárenskými společnostmi a státem, jež má vést k dalšímu rozšíření zemního plynu jako alternativního paliva v dopravě. To je také cílem usnesení vlády z května roku 2005, kterým schválila Program podpory alternativních paliv v dopravě – zemní plyn. Usnesením dala vláda zelenou rozvoji využití zemního plynu v dopravě s cílem nahradit do roku 2020 minimálně 10 procent celkové spotřeby pohonných hmot v dopravě zemním plynem. Usnesení bylo v souladu i s Bílou knihou evropské dopravní politiky, která vychází ze skutečnosti, že v letech 1990 až 2000 se počet CNG vozidel ročně zvyšoval o 20 procent, posledních pět let už v průměru o 30 procent ročně. V tom nemá CNG mezi alternativními palivy konkurenci.

Mezinárodní asociace vozidel na zemní plyn (IANGV) odhaduje, že do roku 2020 by automobily na stlačený zemní plyn (CNG) mohly představovat až devět procent všech vozidel na světě, na silnicích by se tak během příštích deseti let mělo objevit na 50 milionů nových vozidel poháněných CNG; do deseti let by mělo na světě jezdit 65 milionů vozidel na CNG.

Všestranné využití

Stlačený zemní plyn (CNG) patří mezi nejrozšířenější alternativní pohonné hmoty, jeho výhody jsou ekonomické, ekologické, bezpečnostní i strategické. Žádné jiné alternativní palivo, dokonce ani benzin, se podle ČPU nemůže pyšnit takovou všestranností jako zemní plyn. „Mezi současnými 12 miliony CNG vozidly na silnicích jsou motorky, trojkolky, ještěrky, osobní a dodávková vozidla, náklaďáky, autobusy, traktory, letištní tahače, popelářské automobily, čisticí vozidla, rolby na led, lokomotivy a dokonce i stopadesátitunové silniční vlaky. CNG je dravcem na trhu alternativních paliv, a to nejen díky podpoře státu (nulové spotřební a silniční dani) a masivní podpoře plynárenských společností, ale i díky dotacím, které EU poskytuje na CNG autobusy pro městskou a příměstskou dopravu,“ řekla manažerka České plynárenské unie Markéta Schauhuberová. Navíc podle ní exponenciálně roste počet vozidel, která toto palivo používají.

Nelze přehlédnout ani to, že právě během období ekonomického propadu se zvýšil zájem o alternativní vozidla, jejichž úspornost je evidentní. Trend pokračuje podle ČPU i nyní, kdy cena ropy je na svém maximu od října roku 2008 – začátkem března dosahovala cena za barel již 116 USD.

V České republice jezdí v současné době již 2700 vozidel na CNG. K dispozici mají celkem 47 CNG plnicích stanic, z toho 33 veřejných. Města, která se podle ČPU příkladně řídí usnesením vlády a mají nejvíce autobusů pro městskou a příměstskou dopravu, jsou především Prostějov, Havířov, Ústecký kraj, Karlovy Vary, Česká Lípa, Liberec a Tábor.

(lan) www.cpu.cz

spinner