28. ledna 2011

Společenství autodopravců Čech a Moravy loni zahájilo tříletý projekt Vzdělávání zaměstnanců členů SAČM (viz DN 40/10). V současnosti již probíhá vyhodnocování prvních zkušeností programu hrazeného ze zdrojů Evropského sociálního fondu a Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost. Jedním z poznatků je to, že v České republice chybí koncept vzdělávacích projektů určených pro malé a střední dopravce.
„Stávajícího školení se účastní pracovníci patnácti našich členských firem a za celé tři roky by mělo být proškoleno na 3500 osob. Témata kurzů jsou zvolena tak, aby byla přínosná pro všechny zaměstnance – od nejvyššího vedení až po řidiče. Za prvních deset měsíců je již zřejmé, že jednotlivá školení mají příznivý dopad na profesionální úroveň jejich účastníků,“ uvedl minulý týden první místopředseda SAČM dr. Lubomír Ondroušek.
Zároveň se však také ukazuje, že chybí koncepce vzdělávacích programů pro malé a střední dopravce pořádaných s podporou fondů Evropské unie. „Co se týče větších firem, ty si určitá školení zajišťují samy a podpora z evropských fondů pro ně není tak důležitá. Drobní živnostníci, ale i střední dopravci však nejsou schopni si takové kurzy zorganizovat, nemají k tomu potřebný finanční ani odborný potenciál,“ řekl Lubomír Ondroušek.
V České republice je v současnosti vydáno kolem 90 tisíc koncesí na provozování silniční dopravy. „I kdyby třeba třicet tisíc z nich nebylo využíváno nebo bylo určeno jen na přidruženou činnost, stále je zde velké množství aktivních dopravců a převážná většina z nich jsou malí či střední,“ dodal místopředseda SAČM.
Důraz na řízení firmy i na jazyky
Právě pro malé a střední dopravce SAČM hodlá zavést speciální školení, na nichž by se posluchači dozvěděli, jak se má firma řídit. „Každý sice říká, že ví, jak si má počínat, ale často se podniká spíše živelně bez znalosti základních pravidel. Stále zde chybí koncepce základních školení pro malé firmy, která by nepochybně přispěla k jejich větší konkurenceschopnosti,“ uvedl Lubomír Ondroušek.
SAČM proto hodlá projednat s odpovědnými orgány na ministerstvu práce a sociálních věcí možnost vytvoření vzdělávacího projektu financovaného z evropských fondů, který by byl určen právě pro tuto skupinu.
Školení by podle Lubomíra Ondrouška měla být zaměřena nejen na řízení firmy a ekonomiku, ale i na psychologii – na vztahy uvnitř firmy i navenek – či třeba na počítačovou gramotnost. „Velký důraz by měl být kladen i na jazykovou výbavu. Z praxe víme, že bez znalosti cizích jazyků, především angličtiny či němčiny, nemůže dopravce v zahraniční konkurenci obstát. Ne vždy lze využít tlumočníka nehledě na finanční stránku tohoto řešení,“ poznamenal.
Vhodné by byly krátkodobé kurzy
Určitým problém by mohla být vlastní organizace školení. Malí dopravci totiž podle názoru Lubomíra Ondrouška nejsou schopni absolvovat souvislé týdenní či dvoutýdenní školení, volný čas si mohou udělat jen o víkendu a případně v pátek. „Není ani reálné, že by školení probíhalo jako stávající kurz SAČM několik let. Drobní dopravci tak daleko plánovat nemohou. To se ostatně projevilo v uplynulém roce, kdy řada z nich ukončila svou činnost. Podpora z evropských fondů je však určena na kurzy s přesně stanoveným počtem účastníků a krach jedné firmy může ohrozit plynulý chod celého projektu. Vhodnější by proto byl krátkodobější kurz rozdělený třeba na pět bloků, kde by účastníci získali základní informace potřebné pro podnikání,“ řekl.
Získání podpory ztěžuje složitá administrativa
I samotné zpracování přihlášek k projektům a průběžné vyhodnocování je natolik náročné, že pro malou firmu je prakticky nemožné, aby podporu sama získala. Právě z tohoto důvodu se SAČM podle Lubomíra Ondrouška snaží působit jako určitý prostředník a organizátor při zpracovávání a realizaci vzdělávacích projektů pro drobné a střední dopravce. „Ale i pro nás je to velice obtížné. Naši snahu loni například zkomplikovala skutečnost, že ministerstvo práce a sociálních věcí poté, co náš projekt vyhlásilo a my jsme jej začali realizovat, následně změnilo podmínky, konkrétně metodiku,“ řekl Lubomír Ondroušek.
„Monitorovací zpráva, kterou SAČM zpracovalo a jež měla být schválena do konce loňského roku, tak nebyla vyhodnocena, neboť se čekalo na novou metodiku a hledal se administrátor, který by se jí zabýval. Ještě nyní není schválena, a my tudíž nemůžeme vypracovat další zprávu. Ta je však nezbytná pro to, abychom mohli žádat o finanční prostředky na letošní rok,“ dodal.
„Nyní se proto budeme muset dohodnout s firmou, která školení provádí, zřejmě na přerušení kurzů po dobu tří až čtyř měsíců. Jako společenství nemáme žádný kapitál a nemůžeme se zadlužit, abychom projekt sami nějak předem zálohovali. I z toho je tedy patrné, že malá firma, která se musí věnovat především provozování samotné dopravy, nemá sama šanci, aby finance na takový projekt získala a jejich přísun si udržela,“ uzavřel Lubomír Ondroušek.
Milan Frydryšek www.sacm.cz