„Silniční doprava platí státu pětkrát víc, než se vrací do silniční infrastruktury“

ČESMAD Bohemia

Silniční doprava odvádí státu přinejmenším pětkrát více prostředků, než kolik se do silniční infrastruktury vrací. Minulý týden to uvedl mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix v reakci na požadavek generálního ředitele Českých drah Josefa Bazaly, aby se sazba mýtného zvýšila na šest až osm Kč za kilometr (viz DN 3/07).

„Stanovení sazby mýtného je velice choulostivá záležitost, při níž je třeba vzít v potaz řadu okolností, například možnost objíždění zpoplatněných komunikací, nárůst výdajů na hrazení prokazatelné ztráty v osobní dopravě či zvýšení cen všech služeb a zboží. Rozhodně by se tedy k němu neměli vyjadřovat méně úspěšní konkurenti silniční dopravy. Nepochybujeme o tom, že České dráhy by uvítaly zvýšení sazeb mýtného v řádu desítek korun, ale konkurenční boj mezi jednotlivými druhy dopravy nemůže probíhat neopodstatněným zvýhodněním jednoho z nich,“ uvedl Martin Felix. „Vzhledem k tomu, kolik finančních prostředků silniční dopravci odvádějí do státního rozpočtu, jsme jejich zdanění považovali za více než dostatečné už před zavedením elektronického mýtného,“ dodal. Podle Martina Felixe je třeba si uvědomit, že výhodnost silniční dopravy nepramení v žádném případě pouze z její ekonomičnosti, ale je dána i řadou dalších faktorů (jako jsou například rychlost, spolehlivost, schopnost nalézt nejkratší cestu a přizpůsobit se jakémukoli výrobnímu rytmu), v nichž železnice silniční dopravě nemůže konkurovat. „Navíc zahraniční studie ukazují, že ani zvýšení mýtného na zhruba 1 €/km nepodpoří zásadním způsobem přechod ze silniční dopravy na železnici. Pouze zvýší náklady všem uživatelům silnic, potažmo všem zákazníkům,“ uzavřel Martin Felix.

(lan)

spinner