DKV

Ceny pohonných hmot by se v létě výrazně měnit neměly

Ceny pohonných hmot by se v létě výrazně měnit neměly

Společnost DKV Euro Service očekává v letních měsících tohoto roku stagnaci nebo jen mírné zvýšení cen pohonných hmot na stojanech. „Zatímco loni v létě činila v České republice průměrná cena nafty na stojanech 36,40 Kč za litr, letos odhadujeme cenu v rozmezí 32,50–33,50 Kč,“ řekl v červnu na tiskové konferenci v Praze výkonný ředitel české a slovenské pobočky společnosti Ondřej Pavlík.

„U spotřebních daní ani v oblasti vratek ze zemí, které je umožňují, žádné změny neočekáváme. Kde ale k pozvolným změnám docházet bude, to je rozložení tržních pozic v ČR v souvislosti s expanzí skupiny MOL na českém trhu,“ dodal. Česká pobočka DKV Euro Service odhaduje, že díky stabilní ceně nafty, která je pro dopravu klíčová, bude letošní rok pro velké dopravce dobrý, i když musí čelit tlaku zákazníků na snižování cen za přepravu. „Pro dopravce je proto důležité správně si nastavit smluvní podmínky, včetně naftových doložek,“ uvedl Ondřej Pavlík.

Z analýzy cen pohonných hmot v Evropě v posledních měsících vyplývá, že k jejich změnám nedochází v jednotlivých zemích ve stejných intervalech. S cenami souvisí pochopitelně také oblíbenost zemí z hlediska tankování, i když vliv mají také další faktory. Příkladem může být rok 2010, kdy po zvýšení vratky spotřební daně v ČR vzrostl počet dopravců, kteří tankovali v zahraničí. Atraktivními destinacemi tehdy bylo Lucembursko, Španělsko a především Polsko (rozdíl mezi průměrnými cenami nafty v ČR a v Polsku představoval až 12 procent).

V tuzemsku se nyní tankuje více

Nyní se situace změnila. „V současné době pokračuje nárůst tankování v tuzemsku,“ uvedl Ondřej Pav-lík. „Důvodem jsou nejen relativně nízké ceny pohonných hmot, ale také skutečnost, že se jezdí kratší trasy. Snižuje se rovněž spotřeba, což prodlužuje interval, kdy je nutné tankovat. A dále hraje roli fakt, že jsou k dispozici alternativní specifické produkty s podporou biosložek,“ dodal. Dopravci se podle něj již neobávají poškození motorů a také výrobci se přizpůsobili a upravili servisní plány nákladních vozidel pro tankování bionafty nebo směsné nafty. Cenový rozdíl mezi naftou a směsnou naftou je vyšší než 2 Kč, takže přes dražší servisní plány vznikají dopravcům významné úspory; u bionafty je úspora ještě vyšší.

Klíčové je i mýtné

Vedle ceny nafty je druhou klíčovou položkou v nákladech při přepravě mýtné. V České republice došlo od 1. ledna tohoto roku ke změně v emisních třídách a také ke zvýšení sazeb. V současnosti se zvažují změny v provozování mýtného systému, žádné konkrétní informace ale zatím nejsou k dispozici. Také v Německu došlo 1. ledna 2015 ke změnám – snížily se sazby u vyšších emisních tříd. Zásadní posun čeká dopravce v Německu 1. října letošního roku, kdy začne platit mýtná povinnost pro vozidla s hmotností vyšší než 7,5 tuny. V dubnu příštího roku zavede výkonovou mýtnou povinnost také Belgie, a to pro všechna vozidla nad 3,5 tuny. Bude přitom využívat satelitní technologii, provozovatelem je Satellic NV, společný produkt Viapass Flander, Valonska a Bruselu.

(lan)

spinner