29. září 2006
České zastoupení značky EvoBus v srpnu zástupcům motoristických časopisů umožnilo, aby si v praxi vyzkoušeli autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü EURO 4 SCR (AdBlue). Testovací vozidlo – seminízkopodlažní „napůl Citaro, napůl Integro“ do České republiky přivezli techničtí experti přímo z oddělení vývoje ze Stuttgartu. Z České republiky zamířil autobus minulý týden oceněný titulem „Bus of the Year 2007“ do Rakouska a dalších evropských zemí. Nový Mercedes-Benz Citaro LE Ü sice dostal stejný facelift jako nová generace autobusu Mercedes-Benz Citaro, ale lze na něm najít i prvky vycházející z modelu Travego – například světla v zadní části vozidla. Přední polovina sedadel je pohodlně dostupná z nižší podlahy na navýšeném soklu, zadní část se zvedá jako například v kině. Lze předpokládat, že tuto část vozidla si oblíbí zejména mládež. Řidič má k dispozici jednoduchou a přehlednou přístrojovou desku s displejem, na němž si po snadné volbě může nechat zobrazit potřebné informace. Konstruktéři Mercedes-Benz v tomto případě vycházeli z filozofie, že řidič má mít k dispozici pouze nutné informace (včetně nezbytného varování v případě, že ve vozidle něco není v pořádku). Ovládání autobusu je intuitivní i díky umístění zastávkové brzdy, zapalování, spínače směrových světel a stěračů. Pouze umístění klaksonu nikoli ve středu volantu, nýbrž na ovladači stěrače by čerstvého uživatele mohlo překvapit. Příjemná je automatika řazení – autobus reaguje pružně a plynule. V souvislosti s provozem vozidla stojí za zmínku německý předpis, podle nějž musí řidič, který přepravuje nejméně jednoho stojícího cestujícího, snížit rychlost autobusu na 60 km/h. Autobus se podle dovozce prodává ve srovnatelné výbavě za podobnou cenu jako plně nízkopodlaž- ní citaro. Motivace k pořízení takového vozidla v českých podmínkách podle něj může vyplývat z výhod plynoucích ze skutečnosti, že se nejedná ani o typické nízkopodlažní, ale ani vysokopodlažní vozidlo. Díky tomu poskytuje například vyšší komfort pro cestující v zadní polovině vozidla (lepší odpružení, sedačky ve směru jízdy) a lze jej snadněji udržovat v oblasti hnacího ústrojí (tedy i nižší provozní náklady) než autobus nízkopodlažní. Na rozdíl od vysokopodlažního autobusu má však současně větší kapacitu a je způsobilé pro přepravu tělesně postižených cestujících. V neposlední řadě je také flexibilní pro nasazení v městské i linkové dopravě. www.busportal.cz