8. února 2012

PRAHA 8.2. – Do pěti let by měly zmizet z okolí dálnic,rychlostních komunikací a silnic prakticky všechny billboardy. Počítá s tím vládní novela příslušného zákona, který schválila Poslanecká sněmovna. Poslanci odmítli pozměňovací návrh, aby mohla být reklama součástí navigačních a informačních tabulí, schválili tak přísnější vládní návrh. „Je to ta nejstriktnější varianta, která říká, že do pěti let budou omezeny billboardy kolem všech komunikací, to znamená: dálnic, rychlostních komunikací a komunikací I., II. a III. třídy a místních komunikací,“ prohlásil ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).
Poslanci neschválili sporný návrh svého nezařazeného kolegy Stanislava Humla, který navrhoval, aby současné reklamní poutače, které mají řádné povolení, mohly fungovat i nadále po dobu, na kterou jsou povoleny. Obecně prospěšná společnosti Acta non verba Humla kvůli tomuto návrhu nařkla, že podporuje korupční byznys. Huml svůj návrh zdůvodnil tím, že jde o obranu před případnými žalobami pro retroaktivitu zákona.
Součástí novely je také vytvoření podmínek pro evropskou službu elektronického mýtného. Jde o službu, která má propojit systémy mýtného v členských státech tak, aby auta mohla platit mýtné v různých státech unie. Potřebovat na to budou jedinou krabičku a mýtné budou platit pouze té firmě, která jim ji vydala. Na vznik celoevropského systému se Česko musí připravit do letošního října.
Poslanci také podpořili návrhy na až třináctiprocentní slevy na mýtném pro kamiony, které na mýtném zaplatí větší částku, než jakou stanoví vláda. To odpovídá dohodě, kterou uzavřelo ministerstvo dopravy se sdružením automobilových dopravců Česmad Bohemia. Slevy jsou formou kompenzace tuzemským dopravcům za zvyšování cen mýtného v loňském a letošním roce.
Poslanci upravili i pravidla pro tzv. nízkorychlostní vážení kamionů. Na silnicích I. třídy s výjimkou rychlostních komunikací by ho zajišťoval kraj ve spolupráci s policií nebo celníky, případně by tuto činnost svěřil pověřené osobě. Na ostatních komunikacích by nízkorychlostní vážení zajišťoval jejich vlastník nebo jím pověřená osoba. okud převažovaný kamion překročí povolenou hmotnost, zaplatí jeho provozovatel náklady na vážení 6000 korun a k tomu ještě pokutu. (čtk)