Německo

BGL varuje před přílišným optimismem z oživení trhu

Po prvních dvou měsících letošního roku, kdy tuhá zima prodloužila výrazný propad poptávky po dopravních a přepravních službách, to v Německu vypadalo, že březen přinesl dlouho očekávané oživení. Tahounem bylo především nově nastartované stavebnictví, které dokonce v některých segmentech dopravního trhu narazilo na strop současných dopravních kapacit. Německý spolkový svaz dopravy a logistiky (BGL) však v dubnu varoval před přeceňováním březnového vývoje. Dopravním a logistickým podnikům doporučil, aby nadále velice pečlivě zvažovaly šance a rizika na trhu.

Němečtí dopravci v loňském krizovém roce redukovali své kapacity v těžkém provozu o zhruba 20 procent. Mnoho z nich dokonce ukončilo činnost, zkrachovalo nebo drasticky omezilo aktivity. BGL proto upozornil své členy, aby byli opatrní při rozšiřování dopravních kapacit a nedali na první dojem z pozitivnějších čísel. Posilování nabídky ze strany dopravců má podle svazu smysl pouze v těch segmentech trhu, kde v důsledku krize panovaly více či méně dumpingové sazby a kde lze očekávat, že se ceny odlepí ode dna.

Burzy poptávek a nabídek přeprav a volných vozidel v minulosti sloužily jako spolehlivý indikátor stavu trhu. V současné situaci mohou podle BGL pomoci při spolehlivém plánování provozních kapacit jen tehdy, budou-li v nich obchodovány „reálné“ kontrakty, tedy nabídky za odpovídající ceny. Jinak budou burzy plné virtuálních přeprav za deformované sazby, což trhu nepomůže nalézt nový rovnovážný bod. Zatím lze burzy používat hlavně pro zajištění vytížení vozidel při zpátečních jízdách či některých akutních případech, uvedl BGL.

Obezřetnost v hodnocení situace na trhu je zcela na místě, zvláště když stále rostou ceny energií a pohonných hmot. Drahá ropa dramaticky tlačí na dopravní trh. Krize znehodnotila kapitál středně velkých firem a znovunastartování finanční výkonnosti si vyžádá promyšlené strategie. Brzy skončí řada podpůrných vládních programů, většina státních rozpočtů zostří úsporný režim a očekává se i zvyšování daňové zátěže. Ten, kdo chce nyní investovat do nových kapacit, by se měl opírat o konkrétní perspektivy a nikoli „pouhý optimismus“, uvedl prezident BGL Hermann Grewer.

n www.bgl-ev.de

spinner