Scania vyhlásila třetí ročník soutěže o nejlepšího mladého evropského řidiče

Bezpečnost provozu

Třetí ročník soutěže o nejlepšího evropského řidiče Mladý evropský řidič kamionu 2007, který pořádá společnost Scania ve spolupráci s dalšími organizacemi, začíná. Zájemci o účast z České republiky mohou zasílat přihlášky až do 2. března, oznámili v polovině ledna na tiskové konferenci v Praze organizátoři soutěže. Cílem projektu s původním anglickým názvem Young European Truck Driver (YETD) je prohloubení teoretických a praktických znalostí mladých řidičů ve věku do 35 let v zájmu zvýšení bezpečnosti silniční dopravy. Projekt je v souladu s cílem Evropské komise snížit počet smrtelných dopravních nehod do roku 2010 na polovinu. Jak uvedl generální ředitel Scania Czech Republic Bengt Thorsson, dobře vyškolený řidič, který ví, jak správě využívat bezpečnostní systémy a prvky vozidla, může svým chováním konečný dopad dopravních nehod výrazně ovlivnit. Jede-li defenzivním způsobem, může kromě toho také snížit spotřebu vozidla, a to přinejmenším o 10 procent, dodal. Hlavní cenou je tahač Scania řady R Podle marketingového ředitele Scania Czech Republic Martina Bendy bylo věkové omezení do 35 let zvoleno s ohledem na skutečnost, že právě tito řidiči tvoří na silnicích velice rizikovou skupinu. Přestože v názvu soutěže zůstává i letos „evropský řidič“, mohou se soutěže tentokrát zúčastnit i zájemci z mimoevropských zemí. V České republice bude ze všech přihlášených řidičů vybráno pomocí teoretického testu padesát postupujících, kteří se zúčastní dvou kvalifikačních kol – v Plzni a Brně. Deset nejlepších se pak utká v národním finále 23. června na letišti v Příbrami. Hlavní cenou pro vítěze národního kola bude plazmový televizor. Kromě toho vítěz také postoupí do Evropského finále, které se bude konat 21. a 22. září ve švédském Södertläjle. Do Švédska jej doprovodí i další dva nejlepší soutěžící, ovšem pouze jako hosté. Motivace na dosažení mety nejvyšší je skutečně velká – hlavní cenou evropského finále je již tradičně tahač Scania řady R v plné výbavě. A že šance českých a slovenských soutěžících na dobré umístění jsou vysoké, dokládají výsledky z druhého ročníku soutěže v roce 2005. Český řidič Jiří Koblížek tehdy obsadil šesté místo, a Milanu Jakúbkovi ze Slovenska uniklo absolutní vítězství dokonce o jediný stupeň. Marek Benda předpokládá, že jen v České republice by se do soutěže mohlo letos přihlásit na sedm set mladých řidičů. Podpora ze strany Evropské komise, IRU i policie Soutěž na mezinárodní úrovni podporují Evropská komise, Mezinárodní unie silniční dopravy IRU a Světová zdravotnická organizace (WHO), v České republice pak Ředitelství služby dopravní policie, česká kancelář WHO, BESIP – Ministerstvo dopravy a Sdružení ČESMAD Bohemia. Podle ředitele služby dopravní policie Zdeňka Bambase je policie soutěži nakloněna proto, že mladým českým řidičům nákladních vozidel umožňuje, aby zlepšili své dovednosti řízení a uvědomili si jejich význam pro bezpečnost a plynulost provozu. Soutěž jim také pomůže, aby mohli zásady bezpečné jízdy promítnout do své každodenní praxe. Přestože počet nehod i usmrcených na českých silnicích podle něj v posledních třech letech klesá (například loni byl počet usmrcených osob o 171 nižší než v roce 2005), nehody nákladních vozidel se tomuto trendu vymykají. Jejich počet loni vzrostl o tři procenta. Podle Zdeňka Pikouse ze Sdružení ČESMAD Bohemia je nyní v České republice zhruba 300 tisíc řidičů nákladních vozidel a dopravní firmy potřebují ročně dalších 19 500 nových řidičů. Pro více než 90 procent dopravců je podle něj dnes obtížné nové řidiče na trhu sehnat. Sdružení ČESMAD Bohemia proto vítá soutěž o nejlepšího mladého řidiče, neboť i ona může svým dílem přispět nejen ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu, ale také ke zlepšení image kamionové dopravy v očích veřejnosti a k posílení profesní cti mladých řidičů.

(lan)

spinner