Projekt BESTUFS

BESTUFS vydává metodickou příručku pro nákladní dopravu ve městech

Před rokem 1990 věnovali výzkumníci a tvůrci dopravní politiky jen malou pozornost problémům, které vznikají ve městech v souvislosti s nákladní dopravou. Jejich přístup se však postupně mění a zájem o logistiku zásobování, zejména v centrech velkých evropských měst, se zvyšuje. Zájemcům o vhodná řešení stávající situace nyní vychází vstříc metodická příručka Praktický průvodce nákladní dopravou ve městech, kterou v srpnu vydalo konsorcium BESTUFS.

Projekt BESTUFS (BEST Urban Freight Solutions – nejlepší postupy v nákladní dopravě ve městech) financuje Evropská komise (GŘ Energetika a doprava). Hlavním cílem projektu, který má být po osmi letech ukončen v příštím roce, je nacházet a popisovat nejlepší příklady řešení provozu nákladní dopravy ve městech, kritéria jejich úspěšnosti a překážky, které jim stojí v cestě. Vedle toho vytváří a rozvíjí otevřenou evropskou tematickou síť BESTUFS, která sdružuje odborníky na nákladní dopravu, uživatele nákladní dopravy, řešitele projektů, zástupce místních úřadů i provozovatele dopravy.

Konsorcium BESTUFS

Řešitelem projektu je konsorcium BESTUFS, v němž Českou republiku zastupuje Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Členové konsorcia pořádají v celé Evropě pravidelně semináře a konference, na nichž informují o událostech a zajímavých komerčních počinech v dopravě jak na evropské, tak i na národní a místní úrovni.

V uplynulých letech byly pod záštitou projektu BESTUFS shromážděny nejlepší příklady, zkušenosti a doporučení z oblasti nákladní dopravy ve městech. Následně pak byly zpracovány ve formě metodických příruček. Díky mezinárodní spolupráci bylo možné pokrýt širokou škálu témat a zohlednit i geografické odlišnosti a řadu dalších hledisek. Určitým problémem pro sběr informací z různých evropských měst však byla jazyková bariéra. Letos v srpnu byla proto vydána v sedmnácti jazykových mutacích nová metodická příručka o rozsahu 84 stran, která navazuje na předchozí publikace a dále je rozvíjí.

Nová příručka Praktický průvodce nákladní dopravou ve městech je určena všem těm, kdo se zabývají nákladní dopravou ve městech, jsou na ní nějak zainteresováni, zvažují opatření ke zlepšení produktových toků ve městech nebo se zaobírají snižováním negativních ekologických dopadů dopravy.

Pomocí tří hlavních témat se příručka snaží přispět ke zlepšení udržitelnosti systémů dopravy zboží ve městech – jedná se o „vjezd nákladních vozidel do měst a nakládku a vykládku ve městech“, „základní otázky týkající se řešení tzv. poslední míle“ a „základní otázky související s koordinačními centry ve městech“.

Již fungující příklady řešení

Jako příklad města, v němž se podařilo dopravní situaci v evropském srovnání zlepšit nejvíce, příručka uvádí Paříž. Na území celého města se pro dopravu jídla, květin, balíčků i jiného zboží až k zákazníkům po-užívají elektrické tříkolky. Tím se v dvouletém experimentu ušetřilo 156 248 kilometrů ujetých dodávkovými vozidly se vznětovými motory. Dále se ušetřilo 43,3 tuny nafty a zabránilo vzniku 112 tun CO2, 1,43 tuny CO a 280 kg NOx.

Další ukázkou je služba odběrních míst Kiala v Belgii, Lucembursku a Francii, která bude v brzké době zavedena i ve Velké Británii. Zákazníci si mohou vyzvedávat balíčky uložené v uzamykatelných boxech v nejbližším místě Kiala, které se často nachází na trase jejich každodenní cesty do práce nebo obchodů.

Příručka však poskytuje také instrukce, jak vyvinout a zavést individuální řešení nákladní dopravy zohledňující specifické požadavky konkrétního města. To z ní spolu s detailními informacemi, fakty, čísly a příklady úspěšných řešení činí neocenitelný zdroj a pomocníka pro každého, kdo se nějakým způsobem zabývá tematikou nákladní dopravy ve městech.

Více informací o projektu v angličtině lze získat na webové stránce projektu, kde si zájemci také mohou stáhnout novou příručku v českém jazyce. Kontaktní osobou projektu BESTUFS v Centru dopravního výzkumu, v. v. i, je Ing. Jana Vránová (e-mail: jana.vranova@cdv.cz; adresa: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, 636 00 Brno).

Jiří König,Centrum dopravního výzkumu

www.bestufs.netRID

spinner