31. května 2011

Koncern Unipetrol testuje, zda čeští zákazníci lpí na tradiční české značce čerpacích stanic Benzina nebo zda by je dokázala oslovit i jiná nabídka z impéria mateřského polského koncernu Orlen. Na třech stanicích (ve Velké Dobré, v Chomutově a v Mnichově Hradišti) logo Benziny v dubnu nahradil designem stanic polské prémiové sítě Orlen, další čtyři (dvě v Praze 9, v Novém Městě nad Metují a v Hořicích) získaly vzhled německých čerpacích stanic Star. „Testujeme reakci zákazníků na dva koncepty s různými značkami, cenami, vybavením obchodů a gastronomií,“ potvrdil v první polovině dubna na tiskové konferenci v Praze jednatel Benziny Martin Ďurčák.
Rebranding je podle něj naplánován na dobu šesti měsíců; na upravených stanicích se při něm prodávají stejné pohonné hmoty jako v běžné síti Benziny. Společnost tak zřejmě testuje i možnou změnu názvu v budoucnu. Obchodní značka BENZINA působí na trhu přes 50 let, v současné době nabízí služby 337 čerpacích stanic. Pod značkou Orlen koncern provozuje přes tisícovku stanic v Polsku a Litvě, 600 stanic Star představuje spíše ekonomickou alternativu čerpání pohonných hmot v Německu.
Současně Benzina v dubnu zahájila provoz první kompletně samoobslužné čerpací stanice na českém trhu. Pod názvem Expres 24 je otevřena 24 hodin denně ve Vysokém Mýtě. Vývoj potřebné technologie podle Martina Ďurčáka trval dva a půl roku, zejména kvůli vysokým požadavkům na zajištění bezpečnosti. Zákazníky by měla k samoobslužným stojanům ve Vysokém Mýtě přivést i nižší cena pohonných hmot Natural 95 a Diesel TOP Q. U stojanů nejprve platí (dosud jen platební kartou, brzy již i hotově prostřednictvím peněžních automatů na stojanech) a teprve potom mohou čepovat pohonné hmoty. Stanice Expres 24 je pod trvalým dohledem policie. Oblibu samoobslužné čerpací stanice hodlá Benzina ověřovat do konce roku; v případě úspěchu je společnost podle Marina Ďurčáka připravena nainstalovat další samoobslužné čerpací stanice na několik desítek vytipovaných míst. „Díky úspoře nákladů můžeme u Expres 24 nabízet nižší ceny,“ řekl.
Benzina vítá novou legislativu
Benzina podle ředitele pro jakost Václava Louly klade dlouhodobě velký důraz na kvalitu pohonných hmot, a proto podporuje většinu aktuálních změn v legislativě, které směřují proti šizení zákazníků a daňovým únikům. Přivítala jak novelu zákona o pohonných hmotách (91/2011 Sb.), tak novelu zákona o DPH (47/2011 Sb.). Od obou si Benzina slibuje omezení rozsahu podvodů s pohonnými hmotami (například se spotřební daní u biosložky) a nekalé konkurence.
„Novela zákona o pohonných hmotách je krokem správným směrem, úpravu je však třeba dopracovat,“ řekl Václav Loula. Za nutné považuje mimo jiné doplnit povinné zveřejňování výsledků kontrol ČOI tak, aby nemohly být zaměňovány drobné nedostatky s vážnými vadami. Upozornil, že u pohonných hmot se sleduje celkem 22 kvalitativních parametrů.
Podle novely zákona o DPH budou koneční prodejci pohonných hmot ručit za nezaplacenou daň, a to i tehdy, pokud bude úplata za toto zdanitelné plnění bez ekonomického opodstatnění zcela zjevně odchylná od obvyklé ceny. „Takovýchto podezřele výhodných nabídek při-tom koluje v síti firem a obchodníků s palivy mnoho, několik z nich máme k dispozici,“ řekl Martin Ďurčák.
Loni mírně nižší zisk
Loni Benzina vytvořila provozní zisk 547 milionů Kč a zhruba třetinou se tak podílela na hospodaření celého koncernu Unipetrol. Jednatel Benziny Martin Ďurčák považuje meziroční pokles zhruba o sto milionů Kč za úspěch. „Trh pohonných hmot loni v České republice klesl zhruba o šest procent jak v důsledku snížení poptávky, tak i toho, že řidiči a dopravci dávají přednost tankování v zahraničí,“ řekl. I přes nižší zisk loni značka dokázala zvýšit svůj podíl na českém trhu na 14,2 procenta. Unipetrol je součástí koncernu Orlen od roku 2006. „Pro skupinu Unipetrol je BENZINA klíčovým maloobchodním kanálem s velkým ekonomickým přínosem,“ zdůraznil generální ředitel a předseda představenstva společnosti Unipetrol Piotr Chełmiński. Součástí koncernu je největší český dopravce v segmentu silniční cisternové dopravy Petrotrans, která v něm podle údajů koncernu zaujímá zhruba 24 procent českého trhu.
Luboš Spálovský