„Naše informace pomáhají členům, aby byli v podnikání pružnější než ostatní“

Bc. Vojtěch Máša (ČESMAD Bohemia) pro DN

Regionální pracoviště Brno Sdružení ČESMAD Bohemia má v předsednictvu sdružení výjimečné postavení. Na rozdíl od ostatních regionů v něm má Brno nikoli dva, nýbrž tři zástupce. Členové sdružení z brněnského regionu mají totiž již tradičně nejvíce vozidel. O aktuálních problémech, které brněnské pracoviště řeší, jsme hovořili s jeho vedoucím Bc. Vojtěchem Mášou.

„Čím se vaše pracoviště v současné době především zabývá?“

„V Brně nyní řešíme hlavně problematiku digitálních tachografů a otázku nových pracovních režimů řidičů, především z pohledu dopravců. Novým problémem, na který někteří naši členové narazili, je pak převoz a pašování cigaret do Velké Británie. Údajně existují organizované skupiny, které se snaží za úplatu řidiče kamionů k pašování přemluvit.

Co se týče digitálních tachografů, zajišťujeme pro dopravce informační podporu formou letáků a webových stránek a pro členy sdružení jsme také vydali velmi podařený souhrnný materiál k této problematice. Podílíme se rovněž na vytváření softwaru pro stahování a vyhodnocování dat. Hojně využívaný program TAGRA lze zakoupit na všech regionálních pracovištích sdružení.

Otázce stahování dat se v Brně věnujeme intenzivně i na pravidelných seminářích, které pro dopravce pořádáme zdarma každý měsíc. Mimo jiné nám umožňují vyvracet nejrůznější dezinformace, které se mezi dopravci objevují. Například ohledně toho, co řidič u sebe musí a co nemusí mít pro případ kontroly v rámci státního odborného dozoru na silnici. V této souvislosti bych rád připomenul, že od 1. července přejde veškerá agenda digitálních karet na pověřené obce, konkrétně na jejich pracoviště, která mají na starosti řidičské průkazy.

Osvěta v souvislosti se zaváděním digitálních tachografů je stále nutná. I když jsou tato zařízení pro nová vozidla povinná již rok, stále při jejich používání dochází k některým chybám. K těm nejčastějším patří to, že řidiči zapomínají, že digitální tachograf jim při zastavení automaticky nezapne režim odpočinku. To při nastavení umožňovalo jen analogové záznamové zařízení; nyní si musí řidiči činnosti přepínat sami, protože digitální tachografy jsou při zastavení vozidla nastaveny automaticky na jiné činnosti. Pokud by tak nečinili, mohlo by se stát, že třeba čtrnáct dní nebudou mít vykázaný odpočinek, přestože ho ve skutečnosti měli. A kontrolní orgány budou postupovat podle oficiálních záznamů.“

„Naučili se již dopravci s digitálním tachografem správně zacházet?“

„U dopravců je problém v tom, že někteří nepochopili, proč je nutné mít kartu podniku. Řada z nich se tím pádem kartou ani nehlásí do systému digitálních tachografů. Před prvním vyjetím vozidla do tachografu nevloží kartu podniku, takže z vozidla nemohou stahovat a následně vyhodnocovat a archivovat data, což je ovšem jejich povinnost.“

„Nemůže jim tato data následně stáhnout servisní centrum?“

„Myslím si, že ani servisní centrum by nemělo mít tuto možnost, protože digitální tachograf je nastaven tak, že ochraňuje data. Vloží-li tedy pracovník servisu do vozidla servisní kartu, tachograf nepozná, že se mají stahovat data, automaticky najede na režim kalibrace a dopravce zaplatí několik tisíc Kč za novou kalibraci. Nouzovým řešením je tedy archivovat data, k nimž dopravce ještě neměl přístup, pomocí výtisku z tiskárny tachografu.“

„Vycházíte v tomto směru svým členům nějak vstříc?“

„Na brněnském regionálním pracovišti školíme ve spolupráci s firmou Renault Trucks řidiče členských firem zdarma. Ke každému novému vozidlu Renault, které si pořídí, proškolíme jednoho jejich řidiče. Obdobnou spolupráci máme na Moravě i se společností Scania Czech Republic; každou poslední sobotu v měsíci organizujeme v Brně pro její klienty zdarma školení Obsluha digitálního tachografu. Pravidelně každý měsíc máme samozřejmě v Brně i otevřená školení na obsluhu digitálního tachografu (členové sdružení jsou při nich finančně zvýhodněni) a pro větší podniky organizujeme školení na klíč přímo v jejich sídle. Velký počet zájemců o účast na školeních potvrzuje, že tato služba je pro dopravce stále potřebná. A také nutná: všichni si musí uvědomit, že nepochopení zacházení s digitálním tachografem či slabá instruktáž může v konečném důsledku znamenat až několikasetti­sícovou pokutu ve správním řízení pro dopravce a nemalou pokutu pro řidiče. Loni například jeden dopravce ve Španělsku dostal za nedodržení bezpečnostních přestávek a doby odpočinku řidiče pokutu ve výši dvanácti tisíc €.“

„Podařilo se vám zajistit, aby se všichni vaši členové včas obeznámili s novými pravidly pro práci osádek?“

„Nové nařízení č. 561/2006/ES, které je pro dopravce závazné od 11. dubna, bude mnoha firmám činit určité potíže při orientaci v tom, podle čeho se mají vlastně při zajišťování konkrétní přepravy řídit. Novinkou je například to, že pokud je místo vykládky v signatářské zemi dohody AETR (například doprava z Brna do Moskvy), již od počátku se postupuje podle ustanovení AETR. Řidičům pak zřejmě bude dělat problémy zvyknout si na nové dělení odpočinku – zatímco dříve jej mohli dělit na 3×15 minut, nyní to je možné pouze na 15 + 30 minut. Abychom dopravcům i řidičům práci s novým pravidly usnadnili, vydali jsme pro ně publikaci Pracovní režimy řidičů v silniční dopravě po vstupu ČR do EU, k 1. 5. 2006, 1. 1. 2007 a 11. 4. 2007.

Myslím si však, že i kontrolní orgány se musí dívat na řidiče především jako na pracovníka, který si jen tak nejezdí po silnici. A jsem rád, že se dozor na silnicích konečně zaměřil i na zahraniční dopravce. Například jen loni bylo v Jihomoravském kraji vybráno více než čtyři miliony Kč na kaucích od zahraničních dopravců.“

„Hovořil jste o problémech spojených s pašováním cigaret do Velké Británie…“

„To je nová a velmi nepříjemná záležitost, kterou se nyní v regionu Brno snažíme nějak řešit. Od 1. března totiž údajně platí nové, podstatně

přísnější sankce za pašování cigaret do Velké Británie. Řidič může mít u sebe pouze jeden karton cigaret a za každý karton navíc mu hrozí pokuta

36,50 GBP a zabavení všech cigaret. Najde-li se u něj 57 až 90 kartonů, k pokutě 36,50 GBP za každý karton údajně přistupuje i zabavení vozidla na sto dní. A s rostoucím množstvím kartonů či při opakovaném pašování se sankce výrazně zpřísňují.

To znamená, že dopravce může být sankciován, a to velice citelně, za řidiče, jehož chování v době spáchání přestupku nemůže nikterak ovlivnit. Podle informací, které máme k dispozici, to postihlo již čtyři nebo pět firem z našeho regionu, které nyní mají ve Velké Británii značné problémy. Nyní se jim proto snažíme pomoci vzniklou situaci řešit.“

„Jakými dalšími tématy se nyní zabýváte?“

„Samozřejmě stále shromažďujeme a vyhodnocujeme poznatky související s výběrem elektronického mýtného. Sledujeme i problematiku bezpečnosti. Je patrné, že toky zboží se po vstupu ČR do EU již poněkud stabilizovaly a firmy se soustřeďují i na bezpečnost a další oblasti, které dříve poněkud opomíjely.

Nyní všichni také napjatě čekáme, jak budou vláda a Parlament řešit problémy silničních dopravců například se zpoplatněním vozidel do 12 tun vybavených tažným zařízením, ale i obecně celý proces zavádění mýta v ČR a úlevy na silniční dani pro ekologická vozidla. Stávající úlevy totiž letos končí a jedním z cílů našeho sdružení je dosáhnout jejich prodloužení (se zohledněním nových emisních limitů) na další léta.

Jako regionální pracoviště hodláme podstatně více zdůrazňovat rozdíl mezi členy a nečleny sdružení. V rámci hájení zájmů členských firem již odmítáme poskytovat informace někomu, kdo není naším členem, protože tuto službu si naši členové platí v ročním členském příspěvku. Lze říci, že naše informace pomáhají členům Sdružení ČESMAD Bohemia, aby byli v podnikání dál a pružnější než ostatní, nečlenské firmy.“

„Ovlivnil vstup České republiky do Evropské unie nějak vaši členskou základnu?“

„Nevím, nakolik je to dáno přímo vstupem ČR do EU, ale počet členů v našem regionu se zvyšuje a o naše aktivity se zajímá stále více dopravců. Možná je to podmíněno i tím, že lépe pracuje státní odborný dozor, který dopravní firmy nutí, aby více dbaly na bezpečnost, školení řidičů a vůbec dodržování pravidel pro podnikání v oboru. Například to, že firmám vydáváme doklad o tom, že jejich řidiči u nás absolvovali určitá školení (obsluha digitálního tachografu, pracovní režimy řidičů atd.), může dopravcům pomoci při případných správních řízeních následujících po spáchání některých přestupků řidičem, a to jako doklad, že dopravce své řidiče řádně proškolil.“

Milan Frydryšek

spinner