Avia na veletrhu Autotec: tradiční český výrobce v nové podobě

Avia

Společnost Avia, a. s., tradiční český výrobce nákladních automobilů, prošla v loňském roce restrukturalizací. Postarala se o ni česká společnost Odien Group, která se specializuje na finanční restrukturalizace a investice. Odien Group se prostřednictvím své investiční firmy Odien Capital Partners a její plně vlastněné nizozemské dceřiné společnosti SGM International B.V. stala i majoritním vlastníkem Avie a převzala více než 95 procent jejího kapitálu. Přeměna společnosti byla zaměřena na tři hlavní směry – finanční restrukturalizaci, fyzickou přestavbu a vývoj nového výrobku. Odien Group je přesvědčena o tom, že investicemi do těchto tří základních oblastí učinila Avii zajímavější pro případný prodej dlouhodobému strategickému investorovi, který bude pokračovat ve výrobě a prodeji nákladních automobilů v její základně v Letňanech. Nová obchodní a marketingová strategie Avie podle jejího vedení přispívá k posílení prodejní a servisní sítě, obnově důvěry zákazníků a postupnému nárůstu prodeje nových vozidel. Opírá se o kvalitní a spolehlivý produkt řady D s celkovou hmotností v rozpětí šest až devět tun, tvrdí zástupci společnosti. Rozšíření hmotnostních kategorií Veletrh Autotec 2006 hraje v marketingové strategii Avie klíčovou roli: společnost se na něm představí v nové podobě a umožní návštěvníkům seznámit se s jejími nejnovějšími výrobky. Zásadní novinku bude představovat především rozšíření celkové hmotnosti řady vozidel D až do 12 tun, s možnými hmotnostními va- riantami na 10, 11 a 11,99 tuny. V důsledku zavedení výkonového mýta v Německu a podobných cenových a daňových schémat na silnicích v celé Evropské unii se trh lehkých a středních nákladních vozidel posunul směrem ke středním nákladním automobilům s celkovou hmotností do 12 tun. Avia na tento vývoj rychle zareagovala zavedením modelu D120 v kategorii do 11,99 tuny celkové hmotnosti, jenž se podle výrobce vyznačuje nízkou pohotovostní a vysokou užitečnou hmotností. Prodloužené kabiny Univerzálnost řady vozidel Avia budou na Autotecu demonstrovat také dvě verze prodloužené kabiny. První z nich je prodloužená spací kabina, která je o 70 centimetrů delší než denní. Řidiči nabízí lůžko s matrací širokou 75 centimetrů, které je neustále k dispozici a není nutno je skládat a opět rozkládat. Lze je však sklopit směrem nahoru, čímž se umožní přístup k úložnému prostoru o obsahu 200 litrů. Druhou z nich je čtyřdveřová kabina pro zásahovou četu, která byla vytvořena s ohledem na potřeby hasičských záchranných sborů a montážních čet. Verze, kterou Avia představí na veletrhu Autotec, je určena především pro hasičské osádky a je o 117 centimetrů delší než kabina denní. Avia je v současnosti schopna nabídnout celou řadu variant této kabiny, včetně nízkonákladové třídveřové varianty pro zásahové a montážní čety. Motorizace řady D a podvozek Srdcem vozidel Avia řady D je čtyřválcový vznětový motor Cummins ISBe o zdvihovém objemu 3,9 litru. V nabídce výrobce jsou dvě výkonové varianty o výkonu 110 kW (150 k) s točivým momentem 550 Nm či 125 kW (170 k) a 600 Nm. Motor byl vyvinut speciálně pro nákladní automobily lehké a střední kategorie a podle zástupců Avie vykazuje kromě dobrých výkonových parametrů a ve své třídě nejlepší spotřeby (v provedení Euro 3) také dobrou spolehlivost. Na veletrhu Autotec Avia představí i nabídku motorů Euro 4 pro řadu D. Nový motor Cummins ISBe4 používá technologii systému SCR (selektivní katalytická redukce). Objem motoru ISBe4 Cummins se zvětšil na 4,5 litru, což mu umožnilo dosáhnout oproti verzi Euro 3 vyššího výkonu a točivého momentu. Výkon motoru vzrostl na 118 kW (160 k) a 136 kW (185 k); k dispozici bude i varianta 103 kW (140 k). Pro obě varianty motorů Euro 3 a 4 dodává převodovky firma ZF. V podvozku jsou zabudovány i komponenty dalších renomovaných dodavatelů, například Wabco. Výsledkem je podle údajů výrobce lehký podvozek, který se vyznačuje velkou odolností a vysokým užitečným zatížením. Nabídka „hotových řešení“ Především díky jednoduché konstrukci, snadné ovladatelnosti a celkově nízkým provozním nákladům nalézá Avia podle svých zástupců uplatnění ve specifických segmentech trhu, který představují například komunální služby, malé stavební firmy či doprava zboží a materiálu na kratší vzdálenosti. S novým vedením začíná Avia prosazovat novou obchodní a marketingovou strategii zaměřenou na vybrané segmenty trhu, v nichž má výhody před svými konkurenty. Od podzimu loňského roku nabízí zájemcům o koupi nového vozidla „hotová řešení“ pro konkrétní druhy nákladní dopravy. Pro oblast stavebnictví Avia připravila tři typy „hotových vozidel“: Avia D 90 s nosičem kontejnerů CTS, Avia D 90 s třístrannou univerzální sklápěčkou a Avia D 90 s jednostrannou sklápěčkou pro rozvážku sypkých hmot. Společným rysem všech tří vozidel je podle marketingového oddělení Avie snadná ovladatelnost a dobrá manévrovatelnost, což je předurčuje zvláště pro provoz ve stísněných městských podmínkách a na menších staveništích. Na stánku společnosti Avia bude kromě vozidel připravena i prezentace dodavatele pohonných jednotek – firmy Cummins. Součástí expozice bude i pracoviště společnosti ČSOB Leasing, která ve spolupráci s Avií nabízí zájemcům možnost financování prostřednictvím společného produktu AVIA Finance. (bh)

spinner