12. května 2005
Firma Odien Capital Partners prostřednictvím své nizozemské filiálky SGM International BV získala 98 procent akcií společnosti Daewoo Avia. Od věřitelů Daewoo Avia převzala pohledávky v celkové výši téměř sedmi miliard Kč (295 milionů USD) a na konci března na mimořádné valné hromadě akcionářů navýšila finanční kapitál společnosti o téměř pět miliard Kč (216 milionů USD). Nově nese někdejší Daewoo Avia opět tradiční název Avia. Naděje vkládané před deseti lety do konsorcia Daewoo-Steyr se naplnily jen částečně; po rozpadu mateřského jihokorejského koncernu Daewoo byla značně nejistá dokonce i další existence tradiční české značky. Odien má za sebou úspěchy při restrukturalizaci a obnově různých společností. A vklad Avie není do začátku rozhodně špatný – nová typová řada lehkých nákladních automobilů D60 až D90, kterou automobilka představila v roce 2000, je na vysoké technické, technologické, a v neposlední řadě i estetické úrovni. Přestože některé komponenty pocházejí z vývoje či výroby zahraničních společností, jde o konstrukci ryze českou. S ohledem na emisní normy Euro 4 a zatím nízký počet vyráběných vozidel byla zastavena nerentabilní výroba vlastních velice dobrých motorů D422/432 a nadále se již používají pouze motory Cummins ISBe, velmi podobné těm, které používá i DAF pro řadu LF (PacCar) a IVECO pro EuroCargo (Tector). Tradiční tuzemský výrobce převodovek Praga je v konkurzu, proto již Avia používá pouze převodovky ZF (Zahnradfabrik Friedrichshafen). Jako velké překvapení dala konstrukce do vínku staronové Avii největší typ D120, který s celkovou hmotností 12 tun již zasahuje do kategorie středních nákladních automobilů. Počáteční podmínky pro obnovení značky Avia jsou dobré i z hlediska výrobního technologického zařízení, do něhož Daewoo Motor Corp. od roku 1997 investovalo 168 milionů USD. Velkorysá lisovna s dvěma desítkami středních lisů a těžkým lisem Kojima (1500 tun), částečně robotizovaná svařovna budek a velká ekologická lakovna firmy Eisenmann jsou na vysoké úrovni a jejich kapacita je využitelná i pro ostatní výrobce. Přestože vlastní výroba se v současné době pohybuje pouze kolem stovky vozidel měsíčně, tradiční čeští a slovenští zákazníci na Avii nezanevřeli. Naopak – Avia si získala nebo udržela významnou pozici na trhu v Irsku, Itálii, Maďarsku, Polsku, ve Velké Britanii i v dalších zemích. Naději v úspěšnou budoucnost podniku, založeného původně v roce 1919 pro leteckou výrobu, vyjádřil i odstupující ředitel Daewoo Avia Young-Su Hur. Ing. Branko Remek, CSc., ČVUT Praha