21. října 2011

Společnost Avia Ashok Leyland Motors, s. r. o., představí v říjnu na výstavě Busworld v belgickém Kortrijku nový devítimetrový autobus Avia pro 36 cestujících. O novince informovali minulý týden na tiskové konferenci v Praze zástupci společnosti.
Nový autobus je výsledkem společného projektu letňanské Avie a ruského výrobce autobusových nástaveb. Na ruském trhu výrobce nové vozidlo s podvozkem Avia prezentoval již v září na veletrhu COMTRANS v Moskvě. Model pro evropský trh se však od něj bude vzhledově i kvalitativně lišit. Montovat se bude v Praze-Letňanech na trhu se objeví bude pod značkou Avia.
Po veletržní premiéře bude autobus homologován a v prodeji by měl být podle člena nejužšího vedení a prokuristy AALM Tomáše Jiřičky ve druhém čtvrtletí příštího roku. Cena vozidla ještě nebyla uvedena, ale podle zástupců Avie bude v segmentu autobusů o délce devět metrů „silně konkurenční“. K dispozici bude v provedení turistický autobus a minibus, nízkopodlažní verze se zatím nepřipravuje. Fotografie nového vozidla budou zveřejněny 21. října, v den zahájení veletrhu Busworld.
Avia součástí Hinduja Group
Avia prošla od změny majitele v roce 2006 obdobím náročného procesu integrace do globálních plánů indické společnosti Ashok Leyland Ltd. Ta je součástí a zároveň vlajkovou lodí obří skupiny Hinduja Group, globální holdingové společnosti, která kromě automobilového průmyslu podniká i v dalších oblastech.
Ashok Leyland je jedním z největších světových výrobců nákladních vozidel a autobusů – jen v loňském roce vyrobil celkem 94 tisíc vozidel. Díky spolupráci s ním se z lokálního výrobce nákladních vozidel pro střední a východní Evropu stala Avia v posledních letech globální značkou. Ashok Leyland jí pomohl nejen překonat odbytovou krizi v letech 2008 až 2009, ale ve společných projektech jí otevírá i zcela nové trhy.
„Propojení produktového portfolia Avia a Ashok Leyland odpovídá novému trendu v automobilovém průmyslu, který odstartovala poslední globální krize. Tlak na snížení jak výrobních, tak provozních nákladů vozidel roste a jedinou odpovědí na tuto poptávku v celosvětovém měřítku může být spojení západních technologií a výrobních i obchodních kapacit rychle rostoucích trhů v Asii a Jižní Americe. Výsledkem spolupráce pak bude nabídka kvalitních a současně dostupných a ekonomicky velmi efektivních vozidel pro zákazníky z celého světa,“ představil dlouhodobé plány Tomáš Jiřička.
Plán na rok 2011: zhruba 650 vozidel
Současný odhad prodeje vozidel značky Avia pro letošní rok se pohybuje kolem 650 vozidel. Oproti na jaře ohlášenému prodeji jednoho tisíce jednotek se jedná o pokles zhruba o 350 vozidel, do značné míry je však dán výpadkem dodávek gliderů (podvozků s kabinou) pro elektromobily Smith Electric. V důsledku tsunami v Japonsku americký odběratel odložil přechod na nový model elektrovozidel a způsobil tak v letošním roce výpadek z původně plánovaných 500 na 200 vozidel. Ve všech ostatních segmentech (vozidla Euro 5 a speciální projekty například v Rusku, na Středním východě či Argentině) se Avii plán daří plnit.
Avii se podle jejích představitelů již podařil návrat na tradiční trhy ve střední a východní Evropě, které automobilka v minulosti opustila, a nadále rozšiřuje svou přítomnost v nových zemích. V letošním roce byly například uzavřeny dohody o distribuci vozidel Avia s významnými partnery ve Francii, Turecku a Izrae-li, kam do konce roku zamíří první podvozky; nyní jsou v hledáčku firmy i země Skandinávie či Beneluxu.
(lan) www.avia.cz