31. srpna 2006
Jednou z letošních novinek automobilky Avia je vozidlo Avia D 90 s pohonem všech kol. Pražský výrobce je vyvinul ve spolupráci se společností Excalibur Army, s. r. o., se sídlem v Praze a výrobní provozovnou v Přelouči. Nová verze se na první pohled odlišuje vyšší stavbou podvozku, jehož světlá výška se zvýšila ze 190 na 340 milimetrů. Získaných 150 milimetrů sice znesnadňuje jinak pohodlné nastupování do kabiny známé z běžných silničních avií, ale po nástupu zase naopak nabízí výborný výhled a bezproblémovou jízdu i mimo silnice se zpevněným povrchem. Příjemně působí i účelně koncipované pracoviště řidiče se vzduchem odpruženým nastavitelným sedadlem ISRI, volantem se seřiditelnou polohou, přehlednou přístrojovou deskou, výkonným topením a větráním (za příplatek i s klimatizací) a řadou odkládacích prostor. Na celý interiér Avia použila příjemné barvy a materiály. K dobrému pocitu řidiče z jízdy přispívají pedály ovládané s minimálním vynaložením síly, účinné světlomety, velké stěrače a vyhřívaná a seřiditelná zpětná zrcátka. Řidič při jízdě ocení i dobrý výhled z kabiny – vpravo na krajnici se mu otevírá výhled i přes průzor dveří. Výrobci se tak podařilo přenést pohodlí odpovídající současnému standardu silniční dopravy do podmínek stavebního sektoru. Osvědčené pohonné ústrojí Osvědčené ústrojí pohonu – motor Cummins ISBe a pětistupňová převodovka ZF – Avia doplnila o přídavnou redukční převodovku Praga 2P150 s vypínatelným vývodem pro pohon přední nápravy. Nová poháněná a řiditelná přední náprava je ukázkou tvůrčí invence českých konstruktérů. Vzhledem k tomu, že se jedná o poháněnou nápravu, je rejd kol překvapivě velký. Základem konstrukce je robustní zadní náprava s ocelolitinovým mostem. Malý rozvor náprav a velký rejd kol vozidlo přímo předurčují pro práci na menších staveništích v prostorově stísněných podmínkách obytných aglomerací. Pohon všech kol a uzávěry diferenciálů z něj vytvořily automobil, který je neobyčejně mrštný i v obtížném terénu. V našem minitestu jsme se ani na měkkém zemitém či travnatém povrchu prakticky nedostali do potíží. Pokud by vozidlo bylo naloženo a bylo vybaveno nikoli univerzálními pneumatikami, nýbrž pneumatikami do terénu, zvládlo by vše. Dostatečný výkon, velký rozsah využitelných otáček a vhodné odstupňování převodů dávají řidiči skutečně dobrý pocit z jízdy. „Krátká jednička“ usnadňuje rozjezd i mimo zpevněné komunikace. Při provozních otáčkách motoru může jet vozidlo minimální rychlostí pouze 3 km/h. Vlastní hmotnost čtyři tuny a užitečná hmotnost pět tun však představují oříšek pro naladění odpružení vozidla. Robustní stavba podvozku, zesílená listová pera a pneumatiky 245/70 R 19,5 jsou totiž příčinou tvrdšího odpružení u prázdného vozidla. V praxi se však tento typ vytěžuje více než dostatečně, navíc bývá v provozu především na kratších trasách. Přínosem pro bezpečnost a hospodárnost provozu je účinná motorová brzda, která významně odlehčuje provozní kolové brzdy (přední kotoučové a zadní bubnové) se vzducho- kapalinovým ovládáním. Šance na úspěch Letňanská Avia se v posledních letech stala klasickým montážním závodem s vyspělou technologií. Velkorysá lisovna s dvěma desítkami středních lisů a těžkým lisem Kojima (1500 tun), částečně robotizovaná svařovna budek a velká ekologická lakovna firmy Eisenmann jsou na vysoké úrovni. Vývoj a výrobu vlastních motorů již společnost zastavila – nyní do vozidel montuje pouze motory Cummins ISBe, podobné těm, které pohánějí DAF LF (PacCar) a IVECO EuroCargo (Tector). Vedly ji k tomu ekonomické i ekologické důvody (od letošního října platnost normy Euro 4). Avia je v současné době přítomna na trzích v Irsku, Itálii, Maďarsku, Polsku a ve Velké Britanii, věrni jí zůstávají i čeští a slovenští zákazníci. Horkou novinkou letošního léta je ovšem vstup nového silného strategického partnera Ashok Leyland, který zařídil předchozí vlastník Avie společnost Odien. Indická společnost Ashok Leyland patří do první desítky světových výrobců nákladních a užitkových automobilů a Avia by se pro ni měla stát odrazovým můstkem pro vstup na evropský trh. Pokud se podaří plány a předsevzetí, které nový majitel letňanské továrny oznámil na tiskové konferenci letos v červenci, naplnit, bude mít Avia před sebou konečně vyhlídky na perspektivní budoucnost.
Ing. Branko Remek, CSc.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Avia D 90.170 S3 je střední nákladní automobil kategorie N2 v provedení třístranný sklápěč určený pro dopravu sypkých hmot na krátké až střední vzdálenosti. Motor – vznětový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem s chlazením plnicího vzduchu, typ ISBe 170.30, 3922 cm3, vrtání x zdvih 102 × 120 mm, kompresní poměr 17,2 : 1, 118,3 kW (170 k) / 2500 min-1, 600 N.m / 1200 až1600 min-1, elektronicky řízená akumulační vstřikovací soustava (Common Rail). Převodové ústrojí – suchá jednokotoučová spojka s talířovou pružinou 362 mm, přímo řazená pětistupňová převodovka ZF Ecolite S5–42, redukční a rozdělovací převodovka Praga 2P150, spojovací hřídele, přední i zadní náprava s hypoidní rozvodovkou a diferenciálem se závěrem. Podvozek – obdélníkový rám, tuhá přední náprava, tuhá zadní náprava, odpružení podélnými parabolickými pery s kapalinovými tlumiči pérování a příčnými zkrutnými stabilizátory, brzdová soustava vzduchokapalinová dvouokruhová s ABS a se zátěžovým regulátorem, přední brzdy kotoučové 315 mm, zadní bubnové 325 mm, zajišťovací brzda mechanická s pružinovým válcem, zpomalovací brzda motorová, řízení ZF 8090 s posilovačem a proměnným převodem 14 až 16,6 : 1, nastavitelný sloupek volantu 450 mm, ocelová kola s ráfky 6,00 × 17,5, pneumatiky 245/70 R 19,5. Rozměry a hmotnosti – rozvor 3400 mm, rozchod vpředu/vzadu 1760/1665 mm, délka 6370 mm, šířka 2150 mm, výška 2530, objem palivové nádrže 120 l (rezerva 16 l), pohotovostní/ celková hmotnost 4200/9000 kg, hmotnost přívěsu nebrzděného/brzděného 750/3500 kg, celková hmotnost soupravy 12 500 kg. Provozní vlastnosti – rychlost 89 km/h (s omezovačem), provozní spotřeba 14,5 až 16,5 l / 100 km, vnější hlučnost vozidla stojícího/ za jízdy 84/78 dB(A), korigovaný součinitel absorpce (kouřivost) 0,83 m-1.