13. června 2012

Za první čtyři měsíce letošního roku se v ČR vyrobilo více než 457 tisíc motorových vozidel všech kategorií. To podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka svědčí o tom, že letos mohou opět padat rekordy, pokud jde o počet vyrobených vozidel za rok. „Jistým rizikem je ale ekonomický vývoj zejména v jižních zemích Evropské unie, jako je Itálie a Španělsko, kam také míří určitá část aut vyrobených v České republice,“ vysvětlil Antonín Šípek.
„Jak se dařilo českému automobilovému průmyslu v prvních měsících letošního roku?“
„V loňském roce jsme zaznamenali rekordní čísla, a to jak v počtu vyrobených motorových vozidel na území České republiky, tak i z hlediska tržeb jednotlivých automobilek. Automobilový průmysl tak zůstává tahounem české ekonomiky. Čísla, která máme k dispozici za první čtyři měsíce letošního roku, potvrzují, že výroba vozidel dále roste, i když ne ve všech automobilkách. Nicméně výpadek produkce jedné automobilky nahrazuje produkce jiných. Očekávaně a plánovaně klesá produkce v TPCA Kolín, na druhou stranu roste produkce jak ve Škodě Auto, tak v HMMC Nošovice.
Pokud se podíváme na konkrétní čísla, tak se za první čtyři měsíce letošního roku u nás vyrobilo celkem 457 880 silničních motorových vozidel. Tyto výsledky naznačují, že i v roce 2012 by výroba vozidel měla výrazně překročit hranici 1,2 milionu kusů. Pokud jde o produkci největších výrobců, tak letos za leden až duben zvýšila Škoda Auto produkci o jedenáct procent na 255 014 automobilů, produkce Hyundai v Nošovicích stoupla o 44 procent na 109 236 vozů. Výroba minivozů v TPCA Czech naopak klesla o deset procent, přesto zde vyrobili skoro 92 tisíc aut.“
„Jaká vidíte rizika pro vývoj v dalších měsících letošního roku?“
„To je trochu věštění z křišťálové koule. Vývoj ekonomiky v Evropě je značně turbulentní, jeden měsíc se předpokládá růst hrubého domácího produktu, v dalším měsíci stagnace a pak pokles. V příštích měsících se tak může odvíjet podle řady scénářů. Hlavní nebezpečí nejen pro automobilový průmysl, ale obecně pro celou evropskou ekonomiku vidím ve vývoji v jižních evropských zemích, zejména v Itálii a Španělsku, které paří k největším evropským automobilovým trhům. Zatím ale přepokládáme, že letošní rok bude z hlediska počtu vyrobených aut u nás rokem rekordním.“
„Jaký očekáváte vývoj zaměstnanosti?“
„Ekonomická recese se určitě podepsala na vývoji zaměstnanosti, nicméně dopady na český autoprůmysl rozhodně nebyly tak dramatické, jak se původně očekávalo. K poklesu počtu zaměstnanců v odvětví automobilového průmyslu však samozřejmě došlo. Na druhou stranu se zvýšila produktivita práce, to znamená, že firmy s mírně nižším počtem zaměstnanců dosahují nyní lepších výsledků.“
„Mění se nějak trendy ve výrobě motorových vozidel, mění se struktura vyráběných vozidel?“
„Určitě ano. S narůstajícím podílem obyvatel měst roste nabídka malých automobilů určených výhradně pro městský či příměstský provoz. To se projevilo i na letošním ženevském autosalonu, kde oproti předchozím letům bylo představeno mnohem více vozidel této kategorie. Stálým trendem je i narůstající podíl elektroniky v automobilech, která usnadňuje ovládání, zvyšuje komfort i bezpečnost jízdy. Posledním trendem automobilového oboru jsou alternativní pohony se zřejmou preferencí elektromobility, a to zejména u osobních automobilů a menších jednostopých vozidel. Všechny významné automobilky již nabízejí nebo připravují ekologická vozidla na alternativní pohony.“
„Jak reagují čeští výrobci na poptávku po alternativních pohonech?“
„Čeští výrobci osobních automobilů mají k dispozici projekty vozidel s alternativními pohony. Postupují však velmi opatrně, protože je patrné, že objemy prodejů těchto vozidel kvůli jejich relativně vysoké ceně, zatím menšímu uživatelskému komfortu a omezené infrastruktuře (dobíjecí stanice, plničky plynu a podobně) budou ještě několik let velmi malé. Hlavní roli bude zřejmě hrát ještě řadu let úsporný spalovací motor. To potvrdila i tzv. Strategická výzkumná agenda zpracovaná AutoSAP v závěru minulého roku v rámci projektu Technologická platforma – Vozidla pro udržitelnou mobilitu.“
Tomáš Johánek