National Express

Autobusový dopravce National Express se chystá vstoupit na český trh

Autobusový dopravce National Express se chystá vstoupit na český trh

PRAHA (10.4.) – Britský soukromý dopravce National Express plánuje vstoupit na český trh autobusové dopravy. Prvním projektem společnosti by mohla být účast v tendrech na dotované autobusové linky v Ústeckém kraji. Uvedl to výkonný ředitel české pobočky National Express Jan Paroubek. Česká National Express vznikla na konci loňského roku čistě jako železniční dopravce, který plánoval využít plánu na postupné otevírání železničního trhu soukromým dopravcům.

Původní úmysl byl soustředit se v Česku pouze na železnici, připustil Paroubek. To bylo ale s vědomím, že ministerstvo dopravy bude vypisovat soutěže na dálkové trati hned a nikoliv, že nové vedení dopravního resortu harmonogram zpracovaný předchozím vedením zamítne. Nabídky do soutěží v Ústeckém kraji má už připravené, konečné slovo ale bude mít mateřská společnost, dodal.

Podle posledního harmonogramu zveřejněném exministrem Zdeňkem Žákem měla jít v první fázi do výběrových řízení pětice dálkových tratí, první soutěže na desetiletý provoz železniční dopravy měly být vypsány ještě před koncem loňského roku. Harmonogram, který předpokládal postupné otevírání trhu soukromníkům až do roku 2020, ale současný ministr Antonín Prachař odmítl a místo toho slíbil vypracování nového do konce letošního srpna.

Takovýto přístup úřadů znepokojuje soukromé společnosti, které plánují do České republiky investovat kapitál a přispět tím ke zlepšení železniční dopravy a služeb zákazníkům, uvedl ředitel německé pobočky National Expressu Tobias Richter. Poslední veřejná soutěž na dálkové vlaky dopadla pro tuzemské ministerstvo dopravy neslavně. Do tendru na provoz trati z Ostravy do Olomouce přes Krnov se přihlásili pouze dva zájemci, z nichž jeden nesplnil zadávací podmínky a soutěž musela být zrušena.

National Express se v Ústeckém kraji nechystá přihlásit do všech vypsaných tendrů na autobusovou dopravu. Firma si i do budoucna hodlá vybírat jenom ty trasy, které budou navazovat na železniční trati, u nichž se uvažuje, že by se měly v nejbližších letech otevírat pro konkurenci. Princip, kdy by vlaky a autobusy společnosti na sebe vzájemně navazovaly, je ideální model, kterého se v následujících letech pokusíme dosáhnout, doplnil Petr Moravec, který má v tuzemském National Expressu autobusovou dopravu na starosti.

Autobusová flotila National Expressu by podle Moravce měla vzniknout na zelené louce. Tomuto řešení dává společnost v současné době přednost před akvizicí nějakého stávajícího dopravce, i když ani tuto možnost nechce společnost zcela vyloučit. Možnosti nákupu již hotových zavedených autobusových dopravců jsou ale podle Paroubka v současnosti minimální.

(čtk)

spinner