4. září 2008
Náměstek ministra dopravy Petr Šlégr se ve svých argumentech pro rozšíření zákazů jízd pro kamiony opírá o novou studii ČVUT. Studie má dokazovat, že odstavných parkovišť pro kamiony je dostatek a stačí jen jejich rozšíření. Podle generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia Martina Špryňara však data z elektronického mýtného systému „hovoří o zcela něčem jiném“.
„Nyní je na dálnicích k dispozici 1233 volných parkovacích míst. Podle studie ČVUT, kterou si nechal zpracovat náměstek Petr Šlégr, je možné tuto kapacitu bez výrazných stavebních investic zvýšit na 2605. To je však zcela zanedbatelné číslo v porovnání s daty, která udává elektronický mýtný systém. Každý pátek odpoledne se jen na zpoplatněné síti pohybuje 14 tisíc vozidel nad 12 tun. Zákaz jízd přitom platí už pro vozidla nad 7,5 tuny, a výsledná cifra by proto byla ještě vyšší,“ upozornil v polovině srpna Martin Špryňar.
Parkovací místa chybí
„Pokud se nám po dálnicích pohybuje 14 tisíc vozidel, která musejí najednou zastavit, kapacita 2605 míst je naprosto směšná. Na místě je ptát se, kde zaparkuje zbývajících 11 395 vozidel,“ dodal.
Odborníci z ČVUT a zástupci Strany zelených podle Sdružení ČESMAD Bohemia zřejmě neberou v úvahu rostoucí intenzity dopravy a „jejich snaha o omezení kamionové dopravy se tak zcela míjí s realitou“. „Mám dojem, že náměstek Petr Šlégr se podobnými argumenty pouze snaží přihřát svou politickou polívčičku,“ poznamenal Martin Špryňar.
ČESMAD požaduje odvolání náměstka
Sdružení stupňuje svou kritiku na adresu Petra Šlégra. Zástupci Sdružení ČESMAD Bohemia v srpnu zaslali ministru dopravy Aleši Řebíčkovi dopis, v němž požádali dokonce jeho odvolání. „Mnohokrát jsem se přesvědčil, že pan Šlégr je naprosto nekompetentní osobou. Byl jsem členem expertní skupiny, která se měla vyjadřovat k zákazům jízd. Sešli jsme se jen třikrát a bez větších výsledků, pan Šlégr v řízení této skupiny zcela selhal. O to víc mě děsí jeho další angažmá v řešení tak zásadní otázky, jakou je rozšíření zákazů jízd,“ uvedl Martin Špryňar.
ČESMAD BOHEMIA se pozastavil i nad kvalitou studií vypracovaných na ČVUT. „Z této dílny vznikl v posledních letech celý soubor studií na zakázku ministerstva dopravy. Zajímalo by mne, kolik peněz z kapes daňových poplatníků profesoři z ČVUT za své studie dostali. Tak nekvalitní práce se jen tak nevidí. Například studie o zákazech jízd pro vozidla nad 7,5 tuny, ve které je hlavním argumentem nehodovost vozidel už od 3,5 tuny, je odrazem naprosté absence analytického myšlení,“ řekl Martin Špryňar.
(lan)