Evropská unie

Antonio Tajani proti rychlému povolení obřích souprav

Evropský komisař pro dopravu a energetiku Antonio Tajani minulý týden zchladil nadšení příznivců obřích silničních souprav, že by Evropská unie mohla v dohledné době jejich provoz povolit. Definitivní rozhodnutí na celoevropské úrovni o budoucnosti souprav o délce 25 metrů a hmotnosti až 60 tun podle něj padne nejdříve v roce 2010.

Antonio Tajani je přesvědčen o tom, že v rozporu s platnou legislativou Evropské unie by byla i často diskutovaná „metoda krájení salámu“, při níž by přeshraniční provoz obřích souprav upravovaly bilaterální dohody jednotlivých členských států. „Dvoustranné dohody totiž neodpovídají myšlence společného trhu a vytvářejí prostor pro nerovné podmínky volné soutěže,“ uvedl eurokomisař.

Koordinátor evropské iniciativy proti povolení provozu obřích souprav No Mega-Trucks, Němec Martin Roggermann již podle svých slov získal podporu 139 evropských organizací. „Po volbách do Evropského parlamentu se otázka obřích souprav znovu stane velice horkým tématem. V bruselských úřadech je mnoho jejich přesvědčených zastánců. Navíc ve druhé polovině letošního roku bude Evropské unii předsedat Švédsko, které již předem ohlásilo, že je pro co nejrychlejší povolení provozu,“ řekl Martin Roggermann. Aktivity Švédska v tomto směru podle něj umocňuje skutečnost, že v této severské zemi sídlí dva výrobci těžkých nákladních vozidel.

Prezident německého sdružení na podporu železniční dopravy „Allianz pro Schiene“ Dirk Flege uvítal vyjádření Antonia Tajaniho a dodal, že přinejmenším do letošního podzimu si „mohou účastníci silničního provozu oddychnout“. „Prozatím nehrozí, že se na německé silnice dostanou obří soupravy ze Švédska, Nizozemska nebo Dánska,“ řekl. Dodal, že jeho sdružení hodlá svůj odpor proti testování obřích souprav v provozu dále stupňovat.

V rozhodovacím procesu měla Evropské komisi napomoci studie o dopadech celoevropského povolení obřích souprav (viz DN 7/09). Analýza byla zveřejněna v letos v lednu, ale její výsledky nebyly zcela jednoznačné. „Závěry studie i reakce, které následovaly – ať pozitivní či negativní, ukázaly, že v současné době nemáme dostatek informací pro definitivní rozhodnutí. Prozatím se tedy v komunitárním právu nic nemění a celoplošné nasazení obřích souprav nebude umožněno,“ zdůraznil Antonio Tajani.

„Allianz pro Schiene“ se kriticky vyjádřila i k další studii, kterou pro Evropskou komisi vypracovalo konsorcium soukromých znalců Trans-port & Mobility Leuven. Přestože experti potvrdili bezpečnostní rizika, nutnost nákladných investic do infrastruktury z daňových výnosů a negativní dopady na životní prostředí, povolení provozu obřích souprav v celoevropském měřítku nakonec doporučili.

n

spinner