12. dubna 2007
Prioritou státní příspěvkové organizace Ředitelství silnic a dálnic je podle jejího nového generálního ředitele Alfreda Brunclíka dobudování celé české dálniční sítě v rozsahu 948 kilometrů do roku 2013. Náklady na dostavbu sítě v tomto rozsahu se budou pohybovat kolem 116 miliard Kč, uvedl Alfred Brunclík na konci března na tiskové konferenci v Praze. Rychlostních silnic chybí do konečné plánované délky 1213 kilometrů dostavět ještě 876 kilometrů Stát na tento účel bude muset najít celkem 243 miliard Kč (v cenách letošního roku). Za klíčové v této souvislosti Alfred Brunclík označil vybudování silnice R35 jako druhé západovýchodní tepny. Státnímu fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na letošek chybí více než 30 miliard Kč. Alfred Brunclík se v této souvislosti vyslovil pro výrazné zvýšení podílu fondu na příjmech z daně z minerálních olejů ze současných 9,1 procenta. „Kdyby se podíl zvýšil na 50 procent, znamenalo by to stabilní roční příjmy kolem 50 miliard Kč,“ řekl. Celá silniční síť v ČR měří zhruba 55 tisíc kilometrů. Průzkum ŘSD ukázal, že podíl komunikací, jejichž stav je nevyhovující, se za posledních pět let zvýšil na polovinu. Podle Alfreda Brunclíka by bylo ročně nutné vynaložit minimálně 11,5 miliardy Kč jen na to, aby se zabránilo jejich dalšímu chátrání. „Za posledních patnáct let se například intenzita dopravy na českých dálnicích zvýšila o 240 procent, ale prostředky na údržbu a opravy současně vzrostly jen o šedesát procent,“ přiblížil současný stav Alfred Brunclík.
Informace o tom, že se v České republice dálnice staví dráže než jinde, nový ředitel ŘSD označil za nepodložené. ŘSD podle něj zpracuje kvalifikované srovnání nákladů na výstavbu dálnic v ČR a zemích západní Evropy. „Je nutné srovnávat srovnatelné,“ řekl Alfred Brunclík.
(spa)