9. května 2008
Aerodynamicky optimalizovaný návěs může výrazně snížit spotřebu celé soupravy. Vyplývá to z měření, které na okruhu ATP v severoněmeckém Papenburgu na začátku dubna uskutečnil testovací tým složený ze zástupců německého odborného periodika DVZ a výrobce návěsů Krone. V závislosti na kombinaci jednotlivých aerodynamických prvků se na standardním návěsu Krone Profi Liner připojeném k tahači MAN TGX ukázalo jako reálné snížení spotřeby nafty o 1,25 litru na sto kilometrů.
Před testem zástupci společnosti Krone poznamenali, že bude nutné pečlivě propočítat, kolik by úpravy stály a jaké by přinesly úspory. Výrobce však vychází z předpokladu, že cena pohonných hmot dále poroste, a proto časem začnou být pro zákazníky zajímavé i dodatečné investice do snížení spotřeby. Výrobci tahačů vyvíjejí velké úsilí, aby zlepšili aerodynamiku vozidel, podobně nyní musí podle společnosti Krone začít postupovat i výrobci návěsů.
Spolu s testovaným návěsem vybaveným dodatečnými aerodynamickými prvky byla při testu na okruhu v Papenburgu nasazena i referenční souprava se standardním návěsem Krone Profi Liner. Aby se vyloučil případný vliv tahačů a řidičů, motorová vozidla se u obou návěsů pravidelně střídala.
Jako nejúčinnější prvek se ukázalo zakrytí šasi včetně volných prostor mezi koly. Přineslo úsporu 1,25 litru na 100 kilometrů, což představovalo 4,74 procenta z naměřené spotřeby. Druhým nejúčinnějším řešením bylo překrytí zadního paletového boxu. V tomto případě se spotřeba snížila o 1,13 litru (o 4,29 procenta). Zakryté šasi s odkrytými prostory mezi koly spotřebu snížilo o 0,77 litru (o 2,94 procenta) a spoiler před nápravami a výsuvnými odstavnými stojkami návěsu o 0,70 litru (2,66 procenta). Na zlepšení ekonomiky jízdy se projevilo i zakrytí upínacích přezek na boku plachty (0,15 litru,
0,59 procenta) a použití odnímatelných výztuh pod plachtou (0,15 litru, 0,59 procenta).
Krone vychází z předpokladu, že výsledky testu prováděného za kontrolovaných podmínek mohou být poněkud odlišné od výsledků v běžném provozu. Proto v současné době spolupracuje s německou dopravní firmou z Werlte, která celý aerodynamický set ověřuje přímo v praxi. Informace o výsledcích Krone hodlá zveřejnit v září na výstavě IAA v Hannoveru. (lan)
základní údaje o krone
Krone Holding GmbH & Co KG zastřešuje firmy Maschinenfabrik Bernard Krone GmbH (zemědělská technika, Spelle), Fahrzeugwerk Bernard Krone GmbH (návěsy, přívěsy a výměnné systémy, Werlte), dánskou dceřinou společnost Bernard Krone A/S (chladírenská vozidla) a Landtechnik Vertrieb und Dienstleistungen Bernard Krone GmbH (Spelle).
V současné době je Krone druhým největším výrobcem přípojných vozidel v Evropě. Obrat jeho divize užitkových vozidel se v obchodním roce 2006/2007 zvýšil z 645 na 832 milionů €. Celkem 34 procent produkce Krone bylo určeno pro německý trh, 24 procent pro Skandinávii a shodně po 21 procentech pro střední a východní Evropu.