9. prosince 2004
„Mýtné by mělo být obligatorním příspěvkem k faktuře za přepravu, nesouhlasím s tím, aby jeho tíže spočívala jen na dopravcích,“ řekl minulý týden v Luhačovicích na valné hromadě Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska (ADSSF) její prezident Jaroslav Hanák. Náměstek ministra dopravy Antonín Tesařík, který byl zasedání rovněž přítomen, zrekapituloval situaci ve státním odborném dozoru, připravovaná opatření na dálnici D1 (viz DN 44/04) a harmonogram zavádění mýtného v České republice. V první etapě, která má být zahájena v lednu roku 2006, podle něj bude zpoplatněno pouze 460 kilometrů dálnic pro vozidla nad 12 tun, a to sazbou 4,20 Kč/km. V druhé etapě (od ledna roku 2007) by mělo být mýto rozšířeno i na ostatní vozidla nad 3,5 tuny a zbývající část dálnic a silnic pro motorová vozidla – celkem na 970 kilometrů komunikací. V poslední, třetí etapě (od roku 2008) by se mýtné mělo dále rozšířit a zpoplatněné komunikace by měly dosáhnout celkové délky dvou až tří tisíc kilometrů. Jaroslav Hanák v této souvislosti upozornil na skutečnost, že podnikatelé v dopravě požadují stoprocentní návratnost takto vybraných peněz do dopravní infrastruktury. Prostředky získané při výběru mýta podle nich představují pouze malý zlomek investic potřebných do rozvoje sítí – další potřebné finance bude podle Jaroslava Hanáka nutné získat zvýšením příspěvku do Státního fondu dopravní infrastruktury a lepším využíváním zdrojů z fondů EU a Evropské investiční banky. Dopravci na zasedání asociace zdůraznili i skutečnost, že jejich další zpoplatňování by mělo být doprovázeno vytvářením příznivého prostředí pro podnikání v silniční dopravě. Jaroslav Hanák dále informoval o snaze zpřísnit v rámci Evropské unie prokazování finanční způsobilosti. Možnost prokazovat v ČR způsobilost pomocí pojištění jde podle jeho názoru proti původnímu záměru zákona. Na jednání zazněla i připomínka, že není zcela jasné, jak lze způsobilost prokazovat majetkem, když ten bývá často zastaven; rovněž pravdivost údajů nutných k prokazování finanční způsobilosti je v současné době těžko ověřitelná. Jaroslav Hanák na zasedání ADSSF reagoval i na sílící kritiku řidičů nákladních vozidel. „Je třeba nelhat a neříkat, že nehodovost na silnicích způsobují kamiony,“ řekl. Na rozdíl od České republiky se podle něj v Evropské unii ote-vřeně hovoří o tom, že nehody nezpůsobují ani tak řidiči-profesionálové, jako spíše mladí nezkušení řidiči osobních vozidel. (lan)